Annons
Insändare

Resenär: Mer än två timmar försenad till Malmö

Jag skulle som ickevan pendlare åka från Ystad till Malmö i morse och blev glad i hågen när jag på morgonen läste YA om hur bra det fungerat med ersättningsbussarna.
Ystad • Publicerad 12 november 2019
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Pendlarna strömmar från tåget till bussarna i Svarte på onsdagsmorgonen.
Pendlarna strömmar från tåget till bussarna i Svarte på onsdagsmorgonen.Foto: Mark Hanlon

Jag tog ersättningsbussen från Ystad klockan 8.12 för att åka med tåget från Svarte 8.35.

Vid framkost i Svarte dröjde det fem minuter innan den datoriserade rösten i högtalarna berättade att tågen var inställda på grund av en nedriven kontaktledning mellan Skurup och Svedala. Ingen mer information mer än att samma meddelande återkom några tillfällen.

Annons

Förvirringen var total både hos mig och "perrongkollegorna".

Kollade appen som gav samma info som den datoriserade rösten samt att "ersättningsbussar beställda".

En tjej från Transdev som befann sig i området – förresten både trevlig och som lugnt svarade på allas frågor – hade ingen mer info än vad appen uppgav.

Efter 50 minuter kom ersättningsbussen som med mellanstationerna Rydsgård och Skurup hade slutstation Svedala där tåget skulle "stå och vänta på oss" – enligt busschauffören.

Väl framme i Svedala förstod vi att tåget skulle gå 10.28 – en väntan på 15 minuter som jag och perrongkollegorna trots allt tog med en klackspark i sammanhanget.

Åter blev förvirringen total när den datoriserade rösten förkunnade att tåget mot Skurup och Ystad snart skulle komma in på spår 2. Ett tåg kom i alla fall och en del av oss vågade hoppa på – osäkra på vilket håll det egentligen skulle gå.

Mungiporna åkte upp när tågvärden gick genom vagnarna för att berätta att "detta tåg går till Malmö" men åkte strax ner igen när han i nästa andetag förkunnade "...om en halvtimme".

Nåväl, cirka 11.20 var jag på plats i Malmö - mer än två timmar senare är planerat och en timme försenad till mitt arbetsmöte.

Och det enda som ekar i mina öron är den nästan hånfulla datorrösten och den fullkomliga bristen på information från Skånetrafiken som vid detta laget borde vara experter på att hantera förseningar.

Patrik Johansen

Ystad

Annons
Annons
Annons
Annons