Annons
Insändare

Utbyggnad av hamnen äventyrar hamnflytten

Kommunfullmäktige tog 2012 beslutet att man skulle flytta hamnverksamheten från innerhamnen och gjorde en ny översiktsplan. Man ska göra om hela innerhamnen till en hamnstad.
Ystad • Publicerad 22 oktober 2018
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Diskussionen om Ystads hamn fortsätter.
Diskussionen om Ystads hamn fortsätter.

För att få bygga i innerhamnen så måste alla färjor lämna innerhamnen och flyttas till ytterhamnen eller rent av till Trelleborg så snart som möjligt.

Detta har man varit överens om politiskt tills man fick en förfrågan från ett polskt rederi om att de skulle bygga två stora nya färjor som skulle behöva två nya kajlägen i ytterhamnen. Det ska bli en utökning med två stora Polenfärjor utöver dagens verksamhet.

Annons

Hamnutskottet hoppar jämfota och beslutade mot vallöfte att satsa 912 miljoner till dessa två färjelägena för att ta emot de nya färjorna. Ett beslut som nu S-styret vill ta i kommunfullmäktige direkt.

En del säger att det polska rederiet bluffar och inte har för avsikt att bygga några färjor då färjorna varken är beställda, påbörjade eller kontrakterade och även lovade att trafikera Trelleborg.

Det polska rederiet kollar nu om man kan bygga färjorna i Sydkorea istället för Polen. Det kan alltså vara så att någon utbyggnad av Ystads hamn är helt onödig.

Vissa politiker fortsätter att vilseleda och blanda ihop hamnflytt med hamnutbyggnad.

Hamnen kommer inte att flyttas på säkert tio år då det än idag saknas projektledare, pris på vad hamnflytten skulle kosta (1-2 miljarder utöver de 912 miljonerna), en finansieringsplan, en hållbar infrastruktur och massor av tillstånd.

Kent Mårtensson (S) och Roger Jönsson (S) ger sig inte och hotar att stryka hamnstaden från agendan om övriga partier inte vill bygga ut hamnen.

En 912 miljoners hamnutbyggnad ska bara genomföras. ”Blir det ingen hamnutbyggnad blir det heller ingen hamnstad” lät det från talarstolen.

Inte pratade Kent om Mårtensson en hamnflytt eller?

Den här typen av nationellt och internationellt viktig infrastruktur är inte ett lokalt åtagande för en liten kommun.

En ökad godstrafik med större industrihamn är ett hot mot turistnäringen och stadsmiljön. Risken finns nu att den tilltänkta guldgruvan hamnstaden kommer att finansiera Polentrafiken och inget annat.

Annons

Dels skuldsätter man de kommunala bolagen med 912 miljoner för hamnutbyggnaden sedan förlorar man stora skatteinkomster genom att låta hamnstaden finansiera delar av hamnflytten. Två stora ekonomiska självmål.

Joakim Strandberg

Ystad

Annons
Annons
Annons
Annons