Insändare

Vi behöver mer musik i skolan – inte mindre

Simrishamn ,
Att gå ifrån den vanliga lektionen och få spela piano i 20 minuter gav så mycket tillbaka i energi och kreativitet. Musik är lika viktigt som idrott för att motverka stress hos eleverna under skoldagarna, menar Kristina Ingvarsson.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Att gå ifrån den vanliga lektionen och få spela piano i 20 minuter gav så mycket tillbaka i energi och kreativitet. Musik är lika viktigt som idrott för att motverka stress hos eleverna under skoldagarna, menar Kristina Ingvarsson.

Elever i Simrishamns kommun ska nu inte längre få spela instrument på lektionstid. Psykisk ohälsa ökar längre ner i åldrarna och musik har en positiv verkan.

Lite fördomsfullt drar jag slutsatsen att de som tagit detta beslutet inte själva spelade instrument i skolan. Av den enkla anledningen att de verkar ha missat alla de positiva sakerna med att låta elever göra detta.

Ja, jag är själv en sån där instrument nörd som under tio år lämnade lektionen för min 20 minuters pianolektion.

Himmel vilka lektioner det var! För jag hade världens bästa pianolärare, Kerstin, och jag skrattade mycket under de där 20 minuterna, medan jag envist lät fingrarna spela.

Muskelminne, det lärde jag mig där. Fast det är klart, barn som skjuter zombies i tv-spel lär sig väl också det. Men jag undrar om piano ändå inte är mer hälsosamt.

I Kerstins pianorum slapp man prestationsångest även om man ville vara duktig. Att spela var roligt. Avslappnande. Ja inte för fingrarna, men för huvudet.

En mental paus där gehöret och känslan fick jobba istället för den delen av hjärnan som löser ekvationer. Stressnivåerna sjönk kraftigt! Ni vet dem som sägs öka och öka bland unga idag.

Där utvecklades en kreativitet som följt mig genom livet och som hjälper mig varje dag i jobbet som ekonom. Jag pratar inte om kreativ bokföring utan om problemlösning.

Vi lärde oss också att samarbeta och vilken njutning musik kan ge till andra. Jag minns lunchkonserter på ålderdomshem, kvällskonserter i kyrkor och spelningar för våra klasskompisar i skolans aula.

För oss som hade svårt att tala inför klassen, blev dessa konserter ett underbart sätt att uttrycka oss. Det gav oss självförtroende och självkänsla. Det skapade glädje och samhörighet. Det var ett utrymme där vi som oftast inte syntes fick ta plats.

20 minuter i veckan på olika lektioner var kostnaden för något som gav så mycket mer. Och när jag kom tillbaka till lektionerna efter min spellektion, då hade jag ny energi att ta tag i de där mattetalen.

Medan idrott är något som uppmuntrats mycket de senaste åren (bra så klart) så får vi inte glömma de kreativa ämnena och hur mycket de faktiskt hjälper oss med de mer akademiska ämnena.

Att lägga spelningen utanför lektionstid kanske innebär att fler barn väljer att inte spela då de måste offra sin fritid.

Vi behöver inte mindre musik, kreativitet och skapande i våra och barnens liv, vi behöver mer.

Låt inte fyrkantighet stå i vägen för något som gynnar barnen. Låt det åtminstone vara upp till föräldrarna!

Kristina Ingvarsson

Sjöbo

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Ystads Allehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.