Kristianstad

Tips som båtägare lätt glömmer i säsongsstarten

Skåne
Säsongen för fritidsbåtar drar i gång nu. Det finns en del att tänka på innan man ger sig ut med båten, enligt Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral.
Foto:

Säsongen för fritidsbåtar drar i gång nu. Det finns en del att tänka på innan man ger sig ut med båten, enligt Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral.

Artikeln publicerades 7 maj 2017.

Utöver de vanliga tipsen om att ha flytväst och att inte dricka alkohol, finns det en del mindre vanliga tips som kanske framför allt gäller personer som har köpt sin första fritidsbåt.

Anders Larsson är räddningsledare på Sjöverkets sjö- och flygräddningscentral, en sambandscentral för larm och insatser till havs och i landets tre största insjöar, och får ta del av olika misstag som båtägare inte tänkt på när de har hamnat i knipa.

Ett tips från honom är att alltid ha ett ankare och en ankarlina med sig i båten.

– Många åker iväg utan den utrustningen. Om man får motorstopp kan man få problem med att båten driver och man kan skapa ännu mer fara för sig själv och de ombordvarande. Om man då slänger i en dragg med en ankarlina så vinner man mycket tid. Det tar ofta en stund innan räddningsresurserna hinner fram.

Ett annat allmänt tips som många missar är att hålla koll på väderleken innan man ger sig ut.

– Speciellt om man varnar för åska ska man inte ge sig ut. Det kan blåsa upp på några minuter från i stort sett stilla till kulingvindar. Det har varit ett tillfälle med 30–40 larm inom tio minuter när åskbyar har dragit fram, så folk är inte så förberedda som de borde vara. Det finns olika sätt att tillgodogöra sig väderleken, det finns appar att ladda hem eller lyssna på klassiska sjövädret på P1.

Vidare menar Anders Larsson att alltför många förlitar sig på mobilen för att larma om det händer något till sjöss.

– Ett problem är att många rör sig i områden till havs som inte har täckning för mobil, som långt ut i Hanöbukten till exempel. För att kunna larma i en nödsituation kan det vara bra att ha vhf-radio, den marina radion som handelssjöfarten och vi använder. Den är dyrare än mobil och kräver ett vhf-certifikat, men rör man sig en bit ut från kusten är det en sådan som gäller.

– Ytterligare en teknisk pryl som är vanlig i fritidsbåtar är plb, personal locator beacon. Det är en liten satellitnödsändare som kan användas i stort sett över hela jordklotet och när den aktiveras går larm via satellitsystemet till berörd räddningscentral i Sverige. En sådan kan man få för 3 000 kronor, säger Anders Larsson.

Ytterligare ett tips som många inte tänker på är att skaffa sig en assistansförsäkring, som inte täcks inom den vanliga båtförsäkringen.

– Det är bra att ha om man får stopp på motorn en solig och fin dag och det inte är någon fara för ombordvarande, men när man ändå måste ha hjälp att bogsera båten. Staten står inte för insatsen om det inte är fara för människoliv. Behöver man bogsering i ett sådant läge får man bekosta den själv och det kan kosta 10 000 till 15 000 kronor.

Ett annat vanligt misstag är att man ger sig ut med båten utan att först ha kört en första runda i närområdet.

– I en motor med miljödiesel som har stått hela vintern kan det bildas någon form av bakterietillväxt. Ger man sig ut och kör med den kan bränslefiltren sättas igen och man kan få maskinhaveri eller stopp. Därför ska man provköra motorn innan man drar iväg på längre resor.

Fakta

Nödanrop

Vid en verklig nödsituation - när människoliv hotas eller om ett fartygs säkerhet är i fara, då anropar du så här:

Anropet inleds med: Mayday, Mayday, Mayday

this is (fartygets namn) 3 gånger

Mayday

Fartygets namn och signal 1 gång

Position

Nödlägets art och behov av hjälp

Anropet görs på kanal 16. Kvittens på anropet skall ske i följande ordning:

1. Invänta i första hand kvittens från Sjöräddningscentralen.

2. Om denna kvittens uteblir skall övrig sjöfart, basstationer eller annan landstation gå in och besvara nödanropet.

Så länge nödtrafik pågår, skall övrig sjöfart respektera radiotystnad på kanal 16.

Visa mer...