Kultur & Nöje

Åsa Avdic: Isola

Kultur & Nöje Artikeln publicerades
Foto:Sara Mac Key

Åsa Avdics spännande debutroman utspelar sig i protektoratet Sverige, under Vänskapsunionen. I en genomtänkt dystopisk framtid tvingas en kvinna in i ett hemligt projekt, men det visar sig snart att ingenting är vad det verkar.

Isola

Författare: Åsa Avdic

Förlag: Natur och Kultur

Anna Francis är tillbaka i den trista myndighetsvärlden (som man anar är en fasad för att dölja korruptionen i toppskikten och maktlösheten hos befolkningen) efter en längre vistelse i ett krigshärjat område mellan Turkmenistan och Uzbekistan. Hon lider av ensamhet och posttraumatisk stress, när Ordföranden ber henne iaktta ett antal kandidater under ett stresstest på ön Isola. Året är 2037 i ett Europa där ”murkuppen 1989” inte hade samma utgång som i verkligheten, och Ordföranden säger man inte nej till.

En dystopi ger författaren utrymme att skapa en värld som passar handlingen perfekt, förutom att det ofta är ett sätt att kommentera världsutvecklingen, eller, som i Avdics fall, hur världen kunde sett ut om vissa historiska händelser aldrig skett. I Anna Francis Sverige finns det bara ett enda parti, ett otillgängligt ”väst” på andra sidan och de statliga nyhetsbyråerna är de enda informationskällorna. Den klaustrofobiska känslan i samhället förstärks också av de korthuggna meningarna och satserna, som dessutom ger romanen något av en thrillers driv framåt. Om själva världsbilden i romanen är en kommentar till hur lätt historien skulle kunnat se annorlunda ut, ja, det får var och en utläsa som den vill. Oavsett är det en spännande historia med mer än en twist.

Det Sverige som berättelsen utspelar sig i är dessutom väldigt genomtänkt och trovärdigt. Där är färsk frukt dyrbart, högt uppstående inom samhället och partiet köper av varor från väst svart och himlen är ständigt täckt att moln eller smog. Detaljerna växer till en större bild, utan att Avdic behöver lägga flera kapitel på att beskriva världen hon skapat. Vissa stora drag får läsaren inte reda på överhuvudtaget, men det bidrar bara till stämningen i romanen, till osäkerheten. Kan man lita på berättaren? Vem är ond och vem är god? Vad går stresstestet på Isola ut på, egentligen?

Åsa Avdic är känd för sitt arbete inom konsumentjournalistik och som programledare på bland annat SVT. Hennes första skönlitterära verk snuddar också den vid frågor om makt, propaganda och skuld, men framför allt är romanen ett fängslande tankeexperiment. En dystopi som både är trovärdig nog att ge rysningar, och samtidigt en värld som passar den psykologiska thrillern som handen i handsken.