Kultur & Nöje

En kontrasternas afton med jazzduo

Kultur & Nöje Artikeln publicerades
Foto:Mark Hanlon

Framträtt tillsammans har de gjort förut. Men det var ”världspremiär” (deras eget ord) för en hel konsert med sångerskan Hannah Svensson och pianisten Jan Lundgren.

Hannah Svensson och Jan Lundgren

Hannah Svensson och Jan Lundgren

Var och när: Kafé Helsa på, Ystad. 16/6.

Bäst och vackrast: Jan Lundgrens jazzvaggvisa till systerdottern Alma.

Överraskning: Jazzsångerskan Hannah Svensson visade sig också vara en personlig singer/songwriter vid pianot.

Dessutom premiärspel på kafépianot, skänkt av en privatperson i Glemmingebro.

Prefixet jazz- utelämnades medvetet före sångerska och pianist. ”Välkomna till kontrasternas afton”, som Hannah Svensson sa.

Det blev en konsert med allt de fick lust att sjunga och spela, så kändes det. En privatsession hemma hos Hannah och Jan eller offentlig repetition på högsta nivå. Avspänt och professionellt, personligt och lekfullt, kontrastrikt och brett.

Grunden läggs med standardjazzlåtar som ”I Can´t Give You Anything But Love”, ”What A Little Moonlight Can Do” och extranumret “I Got Rhythm”. Oscar Petersons “Hymn To Freedom” har gospelkänsla, “Is You Is Or Is You Ain´t My Baby” (av Louis Jordan) blir bluesfunkig och “Stormy Monday” (T-Bone Walker) – lika bluesigt som fint sjungen av Hannah – är blues på riktigt. Folkvisan “Jag vet en dejlig rosa” slinker in där emellan.

Och då har jag inte ens nämnt höjdpunkterna. Hannah Svensson gör också flera sololåtar vid pianot, bland annat sin egen låt om vännen ”Anna”. Hon förvandlas från jazzsångerska till en singer/songwriter som kan mäta sig med de bästa svenska sångpoeterna.

Jan Lundgrens solostycken är andra höjdpunkter. Till exempel när han spelar Jan Johansson-jazz på svenska i ”Gånglek från Älvdalen” och smyger med några toner från ”Pippi Långstrump”-melodin. I sin egen, japanskklingande ”Flowers Of Sendai” – ett stycke med anknytning till kärnkraftsolyckan i Japan – spelar han på strängarna och dämpar ljudet genom att hålla ena handen bakom klaffarna.

Inte minst är det alltid fantastiskt att höra två artister/musikanter som har mer än musiken ihop. Hannah och Jan samsångspelar med hela sig. Och så allra sist, som extra-extranummer: det bästa och vackraste.

Jan Lundgren har gjort jazzvaggvisa med toner från folkvisa och koral till systerdottern Alma. Hans pianofingrar är fjärilslätta och Hannah Svensson sjunger, ja, framför den förhoppningsfulla men lite vemodiga texten med all möjlig inlevelseförmåga och skönhet.