Kultur & Nöje

Hängivet samspel av skicklig tangosextett

Simrishamn Artikeln publicerades
Tangosextetten. Medverkande fr.v: Kjell Edstrand, Håkan Andersson,  Claes Ottelid, Angela del Castillo Doménech, Wieslawa Szymczynska och Hege Waldeland.
Foto:Foto: leif ohan sson/Malmö Musikhögskola
Tangosextetten. Medverkande fr.v: Kjell Edstrand, Håkan Andersson, Claes Ottelid, Angela del Castillo Doménech, Wieslawa Szymczynska och Hege Waldeland.

Smäktande argentinsk tango, utförd av lärare från Musikhögskolan i Malmö lockade många åhörare till Pro Musicas första höstkonsert. Säkerligen avnjöts denna exklusiva konsert också av många tangodansare, som den här gången fick sitta stilla.

Grand Tango

Vad:

Tangokonsert

Vilka:

Tangosextetten, Kjell Edstrand, piano, Håkan Andersson, accordeon, Claes Otterlid, gitarr och sång, Angela del Castillo Doménech, kontrabas, Wieslawa Szymaczynska, violin, Hege Waldeland, cello.

När:

18/9

Var:

Valfisken i Simrishamn

Som inledning spelade Kulturskolans fiolelever Lisa och Sigrid Larsson talangfullt musik av Robert Schumann och Friedrich Seitz, ackompanjerade av sin gitarrspelande pappa.

Nästan alla musiker i Tangosextetten är förutom i sitt respektive instrument också lärare i ensemblespel och fick här verkligen exponera sitt kunnande inom sitt artistiska gebit. Egna, skickligt skräddarsydda arrangemang framfördes med denna genres alla typiska komponenter, innerligt påträngande, sensuellt och hypnotiskt betvingande. För den ovane lyssnaren till denna ”tango nueve” blev upplevelsen med sin oförutsägbarhet något omtumlande. Genomgående präglades de snabba låtarna av en starkt synkoperad grundrytm som hela tiden utmanade motstämmor att inflika genretypiska kommentarer. Ingen stämma skymde någon annan i denna väl tillrättalagda och transparenta klangbild. Visst märker man inflytandet från både jazz och klezmer i denna lokalfärgade, konsertanta tangomusik och även från europeisk konstmusik: violinens åkningar i det höga registret, cellons sköna passager, pianots vältimade vändningar och så vidare.

Astor Piazollas musik har blivit särskilt uppskattad bland professionella musiker, eftersom den är helt noterad, kräver den ingen improvisation men å andra sidan stort tekniskt kunnande. Flera av hans kompositioner är därför särskilt attraktiv repertoar för Tangosextetten. Att musikerna studerat argentinsk tango i dess ursprungliga miljö i Buenos Aires får verkligen musiken att låta autentisk.

Entusiasmen i framförandet lyste också tydligt fram i deras hängivna samspel: att leklusten får komma till uttryck inte bara hos jazzmusiker! Av soloinsatserna i denna ovanliga kammarmusikkonsert blev man främst tagen av violinens temperamentsfulla utspel och kanske ännu mer av cellons sonora och förföriskt sköna melodiföring.