Kultur & Nöje

Skulpturerna griper tag

Kultur & Nöje ,
Gert Germeraads "Big Head". (Juteväv, hönsnät, lim)
Foto:
Jan Lindsgårds panorama över Manhattan (Olja)
Foto:

Ett loft i New York eller en åkattraktion på Gröna Lund. Det är känslan när jag med bygghissen (helt täckt, inga fönster, det skrapar och gnisslar) tar mig upp till årets vårsalong i Liljevalchs tillfälliga lokaler i Stockholm city. Nästan så jag undrar om utställningen redan börjat, vilken konstnär som gjort hissinstallationen.

Artikeln publicerades 24 februari 2016.

”Ett märkligt år”, skriver konsthallschefen Mårten Castenfors i katalogen till ”Liljevalchs vårsalong 2016”. Inte ännu ett år – utan ett annat. En annan konsthall och en annan vårsalong. Liljevalchs renoverar konsthallen på Djurgården och har lånat en stor kontorslokal högt över Gallerian vid Sergels torg. Genom fönstren syns Stockholms magnifika stadslandskap: från Högalidskyrkans systertorn till Brunkebergstorgs brutalbetong och där emellan hus i olika byggnadsstilar, tak, skorstenar, någon terrass.

Inte lätt att konkurrera med utsikten. Men Gert Germeraads skulptur ”Big Head”, alltså STORA huvud, tillverkat av hönsnät och juteväv, klarar av det. Trots sin kaxiga placering mitt framför fönstret stannar alla upp och synar skulpturen, innan de tittar ut.

2016 års vårsalong visas inte bara i andra utan i mindre lämpliga lokaler. De långa korridorerna påminner om när man skyndat runt på Österlens konstrunda eller besökt Glasrikets outletförsäljningar i Småland. Första intrycket: virrvarr. Jag fick sätta mig i cafeterian, studera katalogen och liksom sortera alla konstverk. De 214 verken av 114 konstnärer/grupper kan sorteras i tre (eventuellt fyra) avdelningar: måleri, broderi och skulptur. Tavlorna dominerar och även kvinnligt handarbete – såväl stickning som broderi – tar plats. Men det är skulpturerna som griper tag, mest och starkast.

Både taffligt måleri och skickligt i klassiskt manér som – för mig – saknar mening (till exempel Nick Alms samtida Odd Nerdrum-målningar i olja). Däremot fastnar jag för Jan Lindsgårds panorama över Manhattan (olja), Malin Perssons fasader i Stockholm (akvarell) och Sven Teglund, som målat av sin mors broderade duk (i akvarell).

Broderiet når inte samma nivå som tidigare år. Ett stafettbroderi på temat ”De sju dödssynderna” imponerar i storslagenhet men inte med resultatet. Desto mer imponerar, både som hantverk och konst, Cecilia Pfaffs handstickade nakna kvinnostaty. ”Mikaela”, som kvinnan heter, tar plats; i egen rätt och precis som hon är. Många skulpturer kan samlas under en rubrik: miljökonst. Eva Jacobson och Inga Hjohlman har gjort muterade djur: en kissande liten hund som blir en ”best” (stengods) respektive en flygande vildkatt (träskulptur). Medan Hannah Streefkerk samlat en hög med ömt vårdade stenar: varje sten har fått ett stickat överdrag. Den tydligaste symbolen för alltings ändlighet är Olle Bolmströms ”skruttstatyer”. En kvinna, som råkar stå bredvid mig, utbrister: ”Det är ju frukt som torkat till skruttar! Se där – en banan med ben. De varar inte så länge, de här konstverken…”

Jag, som rest upp från Vollsjö, lockas också att sortera Vårsalongens konst i en fjärde del: en utställning i utställningen med namnet ”Sydöstskånska vårsalongen”. Gert Germeraad (bosatt i Eljaröd) har jag nämnt. KG Nilson (Bästekille) visar ett av sina gicléetryck: en bro över en flod med hus på vardera sida. Elna Hansson (Ystad) har målat de italienska städerna Limone och Sirmione i akvarell – inte avporträtterat utan som mönster och stämningar. Ulrika Tufta Pihlströms (Östra Hoby) pyttesmå svartvita trädfoton är broderade med guldtråd.

I en monter står skulpturserien ”Herrens hus”: en moské, en synagoga och en kyrka, som Anders Vardam (Hedeberga) tillverkat av kartong, gips och trä. Både häpnads- och tankeväckande! Än mer häpnadsväckande är den stora, rörliga skulpturen ”Abervink” av Julia Helander (Vitaby). Som en leranimerad film med pingisracketar, sjöjungfrur och skolflickor i fysisk verklighet. Tryck på en knapp och ljuset slocknar, skulpturen börjar snurra som en karusell och blinka som ett phenakistoscope. Vilket fascinerande bygge! En hyllning till den rörliga bildens födelse och höjdpunkten på Vårsalongen 2016.

Lite mer

Kortkultur

Konst vid vägen

Kör du med bil från Stockholm och hemåt Skåne igen så håll ögonen öppna för vägkonsten vid E4:an strax söder om Jönköping. Särskilt när mörkret fallit och både skulpturgruppen och skogen omkring är upplysta av strålkastare ser det ut som om ett antal silverglittriga rymdfarkoster landat bland de rödbelysta träden. Thomas Nordström och Annika Oskarsson heter konstnärerna som gjort verket i rostfritt stål.

Konst i Malmö

Ropen skalla konsten åt alla! (t o m 15 maj) är en utställning där Malmö konstmuseum visar popkonst, diskbänksrealism, grafik, optiska illusioner och feministisk textilkonst ur sin samling med 60- och 70-talskonst. Bland konstnärerna (för att nämna några favoriter): Moki Cherry, Öyvind Fahlström, Marie-Louise Ekman, Allan Friis, Merete Herrström (henne var det minsann längesen man såg på en utställningsvägg!), Lars Hillersberg, Bo Hultén, Charlotte och Sture Johannesson, Lena Svedberg…

Visa mer...