Kultur & Nöje

Tjörnedala konsthall: "Utvalt"

Kultur & Nöje
Eva Nilsson: "Fina pina halskrage"
Foto:
Forma: "Sverige"
Foto:
Maja Michaelsdotter Eriksson: "Ta hand om dig"
Foto:
Helen Carlson: "Collier"
Foto:

Det är handens arbete som lyfts fram på jurybedömda "Utvalt" på Tjörnedala. Konstskribenten Carolina Söderholm ser en utställning som engagerar, överraskar och bjuder motstånd, inte minst mot den anonyma massproduktionen.

"Utvalt - konsthantverk, slöjd & form i Skåne"

Visas på Tjörnedala konsthall, Baskemölla, till 18/10

Artikeln publicerades 22 september 2015.

Det kittlar i fingrarna av lust att röra. Gyllene hår som snurrats till halsband. Träets yta som slipats len. Utställningen "Utvalt" på Tjörnedala konsthall lyfter fram handens arbete, sedan länge satt på undantag. Här finns ingen högteknologi eller sociala medier som propsar på interaktivitet. Istället ett drygt tjugotal föremål, som ganska kaxigt förhåller sig till traditioner inom konsthantverk, slöjd och design.

Nog är materialkännedomen god, hantverket noggrant och utförandet utsökt. Fast resultaten som visas har inte sällan en oväntad dimension. Det är ting som väcker känslor och frågor. Somliga gnistrande, färglysande och vackra, medan andra stryker mothårs, lockar och provocerar med en skruvad twist.

Maja Michaelsdotter Erikssons ryamatta samlar nyanser av rosa från pärlemor till pion, men motivet är knappast lika ljuvt. Det är sitt eget tarmsystem hon knutit i det mjuka garnet, och gett titeln "Ta hand om dig" för att, som hon skriver, "blidka denna upprörda kroppsdel". Möbelformgivaren Petter Thörne leker med perspektiven och drar ut sin "Beeeench" på längden. Den smala bänken i ek mäter över tre meter, och är konstruerad som en balk. Det gör den överraskande lätt, men tillräckligt stark för ett helt gäng att sitta på.

Tillsammans med övriga medverkande har de valts ut av en jury bland hundratals inskickade bidrag från Skåne. Här deltar både professionella designers och konsthantverkare liksom de som för första gången visar sina verk för publik. Bakom projektet "Utvalt i Skåne" står Konsthantverkscentrum, Skånes Hemslöjdsförbund och Form/Design Center i Malmö, där vandringsutställningen först visades.

Satsningen kan ur ett visst perspektiv ses som del av en motrörelse. Dit hör "Slow Art", ett lite trendigt men samlande begrepp för det bejakande av tidskrävande hantverk, som nyss gav namn åt Nationalmuseums utställning på Ystads konstmuseum. Men även strömningar som kravallslöjd, stickgraffiti och DoItYourself-workshops, från att bygga sin cykel till att skapa nytt klädmode av återvunnet material.

På olika håll mobiliseras kraft och kreativitet för att bjuda motstånd mot det konsumtionssamhälle där tillverkningen alltid sker någon annanstans, långt bort under pressade villkor. Industridesignern Jenny Nordbergs videoverk "3 to 5 Seconds - Rapid handmade production" kan närmast betraktas som ett debattinlägg. I korta sekvenser filmar hon sig själv när hon i rekordfart framställer föremål, som handfärgat tyg eller ljusstakar i lera. Går det att kombinera rationell massproduktion med det unika och handgjorda? Vad händer när de olika tillverkningsmetodernas egenskaper och värderingar kolliderar?

Med skärpa och humor pekar hon på hur den anonyma massproduktionen ännu rymmer sina manuella moment. Samtidigt ifrågasätter hon den roll hantverket tillåts spela i en tid präglad av å ena sidan individualism, och å andra sidan jakten på det tids- och kostnadseffektiva.

Ett annat intressant bidrag står skaparkollektivet Forma för, som samlat ett tjugotal yngre konstnärer, med skiftande etnisk bakgrund och ålder. Med Gustaf Sörnmo och Petter Thörne som initiativtagare har de gemensamt konstruerat "Sverige", ett textilt verk eller rumsavdelare, intrikat sammanknuten i ett rutnät. Tydligt visar de på kraften i att arbeta tillsammans, för att åstadkomma en storslagen, mångfärgad helhet. Även Helen Carlsons halsband av blankt, blont hår har en angelägen, politisk underton, när hon undersöker hur vissa fysiska attribut anses särskilt åtråvärda.

"Utvalt" rymmer just vad titeln anger, ett starkt urval ting som visar på konsthantverkets, formens och slöjdens vitalitet. Vissa tidlöst sköna, andra träffsäkert aktuella. Men alla insisterar de på värdet av handens avtryck.