Kultur & Nöje

Tomelilla konsthall: "Jordnära"

Tomelilla ,
Ett av Krister Nilssons keramiska verk som ingår i Tomelilla konsthalls utställning "Jordnära".
Foto:
Del av keramikern Elna-Karin Helgesson verk på "Jordnära".
Foto:
Fyra silversmeder finns med i grupputställningen som tillsammans bildar "Jordnära".
Foto:

Ett tema som "Jordnära" kan lätt bli vagt, men utställningen med 14 skånska konstnärer är övertygande och inspirerande. Konstskribenten Carolina Söderholm hittar flera starka favoriter.

"Jordnära"

Samlingsutställning med grafik, silver, skulptur och keramik, 14 konstnärer. Visas på Tomelilla konsthall, till 8/5

Artikeln publicerades 22 mars 2016.

Ur mossan reser sig stänglarna, medan ormbunkens flikiga blad lovar saftig grönska. Kryptogamer kallade Carl von Linné dessa arter, som saknar både pistiller och ståndare. Det betyder "hemligt bröllop", lär jag av mig av Gunilla Widholm. Det är hon som med nål ristat in markens flora i kopparplåten, med exakt det mått av precision och lenhet som enbart den skickligaste grafiker behärskar.

"Jordnära" heter Tomelilla konsthalls utställning som samlar fjorton lokala konstnärer. Här möts lerans strävhet och silvrets blänk, skulpturer i brons och grafikens mjuka svärta. Alla med sitt förhållningssätt till det jordnära, och materialens sinnlighet.

Temat kunde lätt ha blivit väl vagt i sin självklarhet, och grupputställningar tenderar ofta att bli spretiga tillställningar. Men här fungerar det oväntat fint som en gemensam utgångspunkt med många förgreningar. Här finns den handfasta tolkningen, där motivet direkt knyter an till växt- och djurrikets former. Keramikern Elna-Karin Helgesson präglar in lövets mönster i stengodskärlet, och placerar en groda i fatets mitt. Vid sidan av gravyrer och etsningar plockar Gunilla Widholm bokstavligt in naturen i rummet, när hon samlar mossa, tång och lav i lådans olika fack. Ett naturalia-kabinett i miniatyr, som en enklare variant av upplysningstidens vetenskapliga närstudier, där respektive arts och sorts textur, färg och särdrag framträder med skärpa. På liknande sätt låter Clemens Ek silvrets smala band sluta sig om naturstenen från Rörums strand, som han bearbetat till geometrins grundformer.

Naturen som källa till inspiration har följt konsten genom historien. Men även om den figurerat i bakgrunden till medeltidens och renässansens religiösa, mytologiska och historiska scener, dröjde det fram till 1600-talets holländska guldålder innan den tog över duken i egen rätt. Den köpstarka borgerligheten ville ha havsmotiv, landskap och stilleben, där vanitas-motivet utövade en särskild dragningskraft.

Vanitas är det latinska ordet för fåfänglighet och tomhet, och påminner om livets förgänglighet. Dessa motiv visar fram utsökta buketter och festmåltider, med vid närmare blick surrar feta flugor kring tömda glas medan timglasets sand rinner ut. "Memento Mori" - kom ihåg döden - är Helene Söderbergs namn på de smycken hon visar. Praktfullt glimmar broscherna invid blomstrens färgprakt, men deras nålar av brons pryds av grinande dödskallar. Ibland med rubinröda ögon eller fjärilsvingar, där glänsande flugor, tärningar och blommor fästs vid nålen i tunna kedjor. Det är en svit raffinerade mästerverk, som vittnar om livets skönhet och flyktighet.

Av jord är du kommen och jord skall du åter varda. Den bibliska texten kan framstå både ödesdiger och trösterik när den påminner om livets kretslopp, och hur även vi är sprungna ur den mörka myllan. Precis som leran, hämtad ur jordens djup, där också silvret och järnet väntar.

Krister Nilssons skulpturer rymmer med sin spruckna yta denna existentiella dimension. De är formade av lera och eldade i vedugn, där askan smält till glasyr. Sin blygsamma storlek till trots, har de ett monumentalt anslag och bär spår såväl av de fyra elementen som människans arbete. På samma sätt väger Lise-Lotte Nielsen i sina skålar och fat det storslagna mot det intima, när hon ställer det sköra och skrovliga yttre mot insidans lyster.

Långt fler starka verk ryms i denna utställning, som talar både om jordens kraft och dess sårbarhet.