Kultur o Nöje

Arcade Fire på okänd mark

Kultur o Nöje
Win Butler i Arcade Fire.
Foto:

Arcade Fire

Titel: Everything now

Skivbolag: Columbia/Sony Music Entertainment

Artikeln publicerades 27 juli 2017.

Arcade Fires fans har det inte helt lätt. Vissa sitter fortfarande och hoppas på en ny "Funeral" eller "Neon bible", de rättrognas Gamla och Nya Testamente. Andra håller "The suburbs" från 2010 som måttstock för hur bandet borde låta.

Att alla inte var odelat förtjusta i förra skivan "Reflektor", som klätts i elektronisk skrud av LCD Soundsystems James Murphy, var ganska tydligt. Men frågan är hur många av de renläriga som kommer att svälja "Everything now", som producerats av bland andra Daft Punks Thomas Bangalter, Pulps Steve Mackey och Geoff Barrow från Portishead?

För där James Murphy på något märkligt sätt ändå lyckades bevara Arcade Fires själ berövar den här snygga, men också väldigt eklektiska produktionen bandet på en del av dess livsviktiga särprägel. Win Butler lyckas inte rappa med bibehållen värdighet, dancehall är inte Arcade Fires genre och hur strålande idén än kan verka på papperet (?) är kanadensarna inte världsbäst på Abba-influerad disco.

Ska man försöka hitta något odelat positivt med skivan är det att ambitionsnivån och oräddheten imponerar. Arcade Fire kunde ha valt en enklare väg, kunde ha valt att upprepa sig själva, men gav sig i stället ut på okänd mark utan att oroa sig för ett eventuellt misslyckande. Det i sig är värt en applåd. (TT)