Kultur o Nöje

Konstnärer uppskattade men dåligt betalda

Kultur o Nöje ,
Konstrundan lockar årligen mängder av människor till Österlen och bidrar till att göra trakten känd. Här ses Öskg-medlemmen Helena Bergenruds hem och ateljé i Alunbruket.
Foto:

Det finns en rad exempel på hur kreativa näringar, med konstnärer som motor, har lyft hela landsändor och blåst liv i avfolkningsbygder. Ändå får konstnärerna dessvärre själva sällan så stor del av kakan.

Artikeln publicerades 12 april 2017.

Man behöver bara tänka på den stundande konstrundan, och alla besökare som förutom att besöka konstnärer och gallerier, också övernattar, käkar, handlar och tittar på sommarhus, för att förstå dynamiken.

Fenomenet var ett av ämnena på ett seminarium på Tjörnedala konsthall i förra veckan, arrangerat av konstrundejubilerande konstnärsföreningen Öskg (i påsk är det dags för konstrunda nr 50!). Mer övergripande diskuterades hur samhället ska dra nytta av konsten och konstnärens erfarenhet.

Programmet var ambitiöst upplagt med en rad föredragshållare, bland andra Jennifer Forsberg, konstnär och rektor för Österlenskolan för konst och design, Susan Bolgar, kulturkonsult och tidigare verksam i Simrishamn, Andreas Narsell, marknadschef på Sparbanken Syd, och Lars Lindkvist, professor i organisation och ledarskap vid Linnéuniversitetet i Växjö.

Lindkvist redovisade en del hårda fakta, exempelvis att snittinkomsten för en konstnär ansluten till Konstnärernas riksorganisation, KRO, är 160000 kronor om året. Samtidigt är sektorn med kulturella och kreativa företag, som så att säga ofta drar nytta av konstnärernas arbete, större än många traditionella industrinäringar som textil- och plastindustrin.

Lars Lindkvist berättade om bland annat Vandalorum, en privat konsthall i Värnamo, som har blivit ett kraftcentrum. Han talade också om danska Holstebro på Jylland, en tidigare stillastående och färglös kommun som efter en satsning på konsten korades till Danmarks mest attraktiva stad.

Lars Lindkvist presenterade ett antal lärdomar som han kommit fram till, bland annat att det är viktigt att få med sig lokalbefolkningen och att det också är nödvändigt att få stöd från politikerna om man ska vända en negativ utveckling med hjälp av kultur.

Snabbt konstaterades att inga politiker var på plats på seminariet, trots att inbjudan skickats ut. Det är så klart anmärkningsvärt på Österlen där kommunerna profilerar sig som kulturella, att inga politiker hade kommit till Tjörnedala. Men, som en deltagare påpekade, fritidspolitiker har oftast vanliga jobb på dagtid, och har inte möjlighet att gå på ett seminarium på dagen. Men kulturcheferna eller någon annan representant borde ha varit på plats för att kunna rapportera till politikerna.

Dagen avslutades med en panelutfrågning. Moderatorn Linda Fagerström gav panelen i uppgift att säga vad som är det viktigaste för att främja konsten och konstnärernas villkor. Svaren var skiftande. Låt konstnärer vara konstnärer, anlita konstnärer för att få en annan syn på saker och ting, se upp för gnällspikar, förena och organisera er (uppmaning till konstnärerna) och utbilda både folk och politiker om konst.

Filosofen Nils-Eric Sahlin tog upp Kivik Art Centre, som han tyckte var ett utmärkt exempel på väl satsade pengar. Pengar satsas på verken, inte på kostbara byggnader.

Det kan också vara något att hålla i minnet, att det är konsten som ska komma i första hand, inte tankarna på vad den kan göra för ekonomisk nytta. Det blir sällan särskilt bra, berörande eller intressant konst, den konst som görs med tanke på lönsamhet.

Det betyder inte att konstnärerna inte ska ha ordentligt betalt. Duktiga och kvalificerade konstnärer ska självklart ha en skälig ersättning för sitt jobb.

Fakta

Seminariet

Under rubriken "Konstnärlig verksamhet driver tillväxt och utveckling!" arrangerade Öskg i torsdags, 6 april, ett heldagsseminarium på Tjörnedala konsthall.

Inbjudna deltagarna var Susan Bolgar (konsult och rådgivare inom kultur), Jennifer Forsberg (konstnär och rektor på Österlenskolan för konst och design, Simrishamn), Anders G Hökmark (styrelseledamot för Nordiska Akvarellmuseet), Lars Lindkvist (professor i organisation och ledarskap vid Linnéuniversitetet i Växjö), Andreas Narsell (marknadschef på Sparbanken Syd), Nils-Eric Sahlin (filosof och professor i medicinsk etik, Lunds universitet), Kristian Körner (konstnär och projektledare på Konstitutet i Malmö) och Linda Fagerström (kulturskribent).

Visa mer...