Kultur o Nöje

Naturromantik och slutna rum

Kultur o Nöje
Emm Berrings ”Avskilja”. Olja på plast monterad på mdf. 50 x 70 cm.
Foto:
Yngve Rådbergs ”Öppningar”. Olja på duk, 170 x 118 cm. Något beskuren.
Foto:
”Stötta” Olja på plast. 50 x 70 cm.
Foto:

Ett underliggande hot och ett skräckfyllt våld. Landskap som översvämmas av rosavioletta färgsjok och färg som glider likt känslig hud över den organiska naturens kropp. Thomas Kjellgren har besökt Vargåkra gård.

Yngve Rådberg/ Emm Berring

Vargåkra Gård

Visas t.o.m. 30 juli.

Artikeln publicerades 18 juli 2017.

Oavsett om det som Yngve Rådberg skildrar i sina målningar sker utomhus eller inomhus gestaltar han scener som liksom utspelar sig i avgränsade eller slutna rum. Målningarna växer fram som delar av ett ständigt pågående, existentiellt kammarspel. Intrycket av tittskåp eller dioramor förstärks ytterligare genom det enhetliga formatet: 28 x 42 cm.

Det finns dessutom ofta en fascinerande stillhet i hans realistiska och detaljrika bilder. Men tillståndet är bedrägligt, för lika framträdande är ett underliggande hot och ett skräckfyllt våld. Människorna är samtidigt agerande och vittnen och de ställs inför förödda miljöer, raserade hus som från en krigsskådeplats eller så rör de sig i hemlighetsfulla och skrämmande skogsmiljöer. Men det som räddar hans målningar från att helt fastna i det dystopiska är just ovissheten och att det samtidigt finns en aning av en livgivande och förvandlande kraft som kan styra skeendet i en annan riktning. I utställningen i konsthallen på Vargåkra gård presenterar han nu en ny stor målning med titeln ”Öppningar”. Den är framsprungen ur en längtan efter att ”lämna kammaren och lyfta blicken” och ”för första gången skymtar en flik av himlen i några av mina målningar”, som han konstaterar i en text till målningen.

Scenen är en stenfylld grotta och i det upplysta hålet upp mot himlen framträder en människa. Ett annat hål leder ned i underjorden. Här ser vi också en människa som sluter den där cirkeln mellan himmel och helvete.

Det är en märkligt laddad målning där han bland annat har hämtat inspiration från barockkonstnären Allesandro Magnascos landskap med två eremiter i meditation. Själv associerar jag dessutom till Caspar David Friedrich och till de romantiskt besjälade naturskildringar som Düsseldorfarna målade vid 1800-talets mitt. Trots de måleriska öppningar som Rådberg lyfter sin – och vår – blick med så är det ändå en annan stor målning som blir mest fascinerande i utställningen: ”Utsikt I”. Bilden är fylld med parallella och intressanta berättelser. Den stora eld som rasar mitt på stadens torg kan vara resultatet av ett attentat men den kan lika gärna erbjuda en värmande möjlighet för de människor som samlas kring den.

I olika kollektiva grupperingar finns en antydan till demonstrationer och upplopp men även en uppsluppen festglädje och inbjudan till vänskap. Människans positiva och negativa krafter balanseras på ett lika förbryllande som livgivande sätt. Till skillnad från Rådbergs avgränsade och frusna ögonblick så bygger Emm Berring, som samtidigt visas i Galleriet, sina målningar på det organiskt rörliga och kroppsliga. Målningen växer fram som ett stycke natur i sig själv och kombinerar därför också våra olika erfarenheter och minnen av landskap med den faktiska natur som växer fram på duken, mitt i vårt synfält.

Färgskalan är både personlig och fascinerande i sin naturromantiska förankring. ”De syntetiska färgerna smälter in i det naturromantiska. Det organiska som glider in i det konstruerade. Jag är intresserad av mellanlägena. De mellan kropp och natur, mellan målningen och bilden samt mellan det naturliga och artificiella” skriver konstnären själv i en bifogad utställningstext. Emm Berring drar sig inte för att låta landskapen översvämmas av rosavioletta färgsjok som väller ut och in i grönskan. Intressantast är nog ändå målningarna på plast som sedan monterats på mdf. Här glider färgerna som en känslig hud över den organiska naturens kropp. Frågan är bara: vilken livslängd har målningarna efter att den överraskande omedelbarheten har avlästs?