Kultur o Nöje

Tydliga budskap från en modeaktör

radio Artikeln publicerades
Intressant är när Ida redogör för hur Sverige gått från ett ”mode u-land” till att idag vara en stor modeaktör i världen, som hon bland annat kan ta ära för.
Intressant är när Ida redogör för hur Sverige gått från ett ”mode u-land” till att idag vara en stor modeaktör i världen, som hon bland annat kan ta ära för.

Ida Sjöstedt är en av Sveriges mest omtalade kläddesigner de senaste åren. I sitt sommarprat redogör hon om vägen till att bli ett etablerat varumärke. Och vilket inflytande modebranschen har idag.

Ida Sjöstedt

Ålder:

40.

Bor:

Stockholm.

Gör:

Kläddesigner.

Första mening:

”Duktiga flickor. Dåliga flickor. Fina flickor. Pojkflickor. Glädjeflickor.”

Citat:

”Det finns inga absoluta sanningar. Bara personliga åsikter och upplevelser.”

Många känner till hennes kläder. Få känner till kvinnan bakom klädmärket Ida Sjöstedt. Men efter 86 minuter har allt från uppväxt, utbildning, kroppsideal, etik, hållbart mode och miljöfrågor avhandlats.

Det känns som en plikttrogen redogörelse. Men när hennes personliga reflektioner av samhällets krav på modebranschen kommer fram bränner det till.

Sjöstedt har sedan tidig ålder själv brottats med samhällets förväntningar på vad det innebär att vara en ”normal kvinna”.

Just egna kroppskomplex är något hon gärna återkommer till. Hon framför befriande och tydliga åsikter om vad det innebär att i sin yrkesroll behöva stå till svars för modevärldens konstruerade kroppsideal.

Hennes kreativitet och kärlek till skapandet framträder på flera sätt. På åttiotalet gick Sjöstedt själv klädd i jeans, velour och träskor - men längtade efter glamour och feminina, dekorativa och skira klänningar. Vilket har blivit hennes signum som kläddesigner idag.

Kvinnors betydelse för framgång och inspiration poängterar hon flera gånger.

Avslutningsvis avslöjar hon var inspirationen hämtas till den kommande vårkollektionen 2017 och sätter på Michael Jacksons låt "Heal the world". Oväntat, men med ett förbaskat tydligt budskap om att modeskapare idag kan föra fram viktiga budskap och påverka genom design.