Allmogemuseum a’ la Dennis

Kultur och Nöje Artikeln publicerades

Drängaskåp, kistor, trästolar, halmkorgar och gåramålningar – allmogekonst kan man komma över för en spottstyver. Men konstkritikern och tv-mannen Dennis Dahlqvist vill slå ett slag för den enkla bondekulturen som också inspirerar moderna designers. På söndag öppnar han ett allmogemuseum på gården i Gärarp.

Den trelängade gården ligger vackert i landskapet en liten bit utanför Bollerup, söder om Tomelilla. Här bor Dennis Dahlqvist under tre sommarmånader. På söndag öppnar han gården för besökare.

I den ena längan är museet inrett, ”Dennis samtida allmogemuseum”.

Stolar, målningar, fat och kistor förevisas som konstföremål, inte som på Kulturen eller Skansen där man försöker visa dem i miljöer som föremålen användes i.

– Kommer man in på Kulturen eller Skansen är det bara som en enda brun gröt, säger Dennis Dahlqvist.

Han är journalist i grunden men också konsthistoriker. Nu vill han lyfta fram allmogekulturen, en glömd kulturskatt, och komma bort från modernismens dyrkan av ett det enkla, industriellt framställda.

Allmogekulturen äri själva verket mer postmodernistisk, enligt Dennis Dahqvist. Stilar blandas exempelvis friskt.

– Se på den här stolen, en blandning av renässans och rokoko.

Det unika, handgjorda kännetecknar också allmogeföremålen.

En avdelning på museet har saker från shakerkulturen, den asketiska frikyrkan i USA. Sakerna är hantverksmässigt och enkelt gjorda, en sorts allmogeföremål. En shakerstol visas bredvid en stol som formgivits av en modern designers. Likheten är slående.

Gåramålningar pryder en hel vägg. Ofta är perspektivet inte helt korrekt återgivet.

– Men tavlorna är gjorda med själ och hjärta, säger Dennis Dahlqvist.

En annan avdelning ägnas magin. Här visas olika trollringar i trä. Drog man maten genom ringen så blev man frisk.

– Jag undervisar också på designskolor. När eleverna kommer och säger att de ska göra en stol, så blir jag lite tveksam. Det finns så många stolar. Men säger de att de ska göra en stol som man blir frisk av att sitta på, då blir jag intresserad.

– Design kan vara så mycket mer än funktionen, säger Dennis Dahlqvist, åter med en udd riktad mot modernismen och funktionalismen.

Han fyndar på auktioneroch i prylbodar och fick också ta över en del föremål när han för tio år sedan köpte gården. Den var då kraftigt nedgången. Nu är husen renoverade med respekt för hur de en gång sett ut.

Även trädgården tar Dennis Dahlqvist tillvara.

– Många som köper en gård här på Österlen blåser ut den, gör den till en modernistisk vit kub. Jag vill behålla det traditionella.

Besökare får också ta en titt in i bostaden som är möblerad med en blandning av just allmogemöbler, Ikea-prylar och designmöbler. Ett vackert stenbord står i storstugan eller vardagsrummet.

– Den låg i ett förråd i fem bitar. Det är sten från Komstad. En stenhuggare hjälpte mig att foga samman det.

Det är i själva verket under renoveringsarbetet som Dennis Dahlqvist blivit intresserad av allmogekulturen. Det är han inte ensam om. Holländska designers som har känsla för det allra senaste sitter just nu och binder med rep och flätar med korgteknik, som drängar och pigor en gång gjorde.