Annons
Nyheter

Är mode konst?

Både mode och konst är en översättning av en idé till en annan form skriver Elisabeth Wikenhed i veckans krönika. Hon anser att frågan borde vara ”när blir mode konst?” istället för ”är mode konst?”
Nyheter • Publicerad 26 juni 2013
Konst och mode går hand i hand. Konstnären Takashi Murakamis färgglada design för modehuset Louis Vuitton och Converse Pop Art Collection med Roy Lichtensteins motiv. Foto: Elisabeth Wikenhed.
Konst och mode går hand i hand. Konstnären Takashi Murakamis färgglada design för modehuset Louis Vuitton och Converse Pop Art Collection med Roy Lichtensteins motiv. Foto: Elisabeth Wikenhed.Foto: Elisabeth Wikenhed.

S til, glamour, styrka, kvinnlighet och elegans. Smaka på dessa ord. Det finns något mycket lockande och intressant med kläder och mode, och vilka uttryck man kan skapa med rätt accessorarer. Varje dag när vi klär oss gör vi val om hur vi vill presentera oss för världen. Utan omsvep står jag för att är jag inte rätt klädd känner jag mig inte alls bekväm och det känns ansträngande att möta omgivningen.

”Kan det där kallas konst?” är den eviga frågan som vanligtvis ställs på gallerier och konstmuseum. Under våren och försommaren har samma fråga kunnat ställas om det som visats på catwalks i New York, Milano och Paris. Marc Jacob’s randiga dräkter och aftonklänningar draperade på modellernas kroppar i geometrisk precision påminner mycket om Victor Vasarely’s Op Art-rörelse från 1960- talet.

Annons

Konsten och modevärlden har en lång gemensam historia. Många modedesigners ser konst som en viktig källa till inspiration och besöker konstmuseer och utställningar för att få kreativ stimulans och hitta den rätta färgpaletten eller en hel linje. Flera toppdesigners har dessutom en utbildning från en konstakademi med sig i bagaget – titta bara på Yves Saint Laurent som ursprungligen flyttade till Paris från Algeriet i unga år för att studera konst, eller Issey Miyake, känd för sina tekniskt och konstnärligt avancerade plagg, med sin bakgrund som grafisk designer från Tama Art University i Tokyo. Men också modehusen har insett fördelarna med att samarbeta med konstnärer. För tio år sedan injicerade den japanske konstnären Takashi Murakami lekfullhet i modehuset Louis Vuitton genom att addera färg i företagets kultförklarade Monogram-mönster. En omdelbar kassasuccé. Och skotillverkaren Converse har skapat en Pop Art Collection med motiv av Roy Lichtenstein och Robert Indiana.

Även museer har fått upp ögonen för mode som konst. När publikmassorna tidigare besökte konstmuseer var det ofta för att någon känd konstnärs verk visades. Nu är det istället modedesigners som allt mer attraherar den publik som en gång trängdes för att se berömda konstnärer som Picasso och Matisse. All typ av mode – gammalt som nytt, extravagant, kitischigt, glamoröst och absurt – får publiken att vallfärda för att titta på skor, klänningar, parfymer och väskor skapade av kända designers, vars skapelser ses som konst.

Ett år efter den ikoniske designern Alexander McQueens bortgång 2010 var utställningen ”Savage beauty” med hans livsverk en av de mest välbesökta utställningarna på Metropolitan Museum of Art i New York. Året därpå hölls en utställning om Elsa Schiaparelli and Miuccia Prada. Andra museer skyndar sig att skapa liknande utställningar – för mode tycks ha en stor potential att locka besökare. Designern Jean Paul Gaultiers skapelser är just nu ute på turné och visas för närvarande i Stockholm, efter en storsäljande utställning i Montreal Museum of Fine Art. Och skodesignern Christian Louboutins eleganta skor, vars främsta kännetecken är de blanka, rödlackerade sulorna, är i fokus denna sommar på Design XChange i Toronto. Det är spännande att museerna börjat få upp ögonen för samtida mode och dess påverkan på samhället.

Istället för att fråga “är mode konst?” verkar det mera rimligt att fråga “när blir mode konst?”. Trots allt kräver både mode och konst en översättning av en idé till en annan form. Allt mode är förstås inte konst. Begreppet är alldeles för stort för det, speciellt eftersom modet omfattar allt från plagg i haute couture till trendiga mass- producerade varor. Det sistnämnde är mer att se som en slags reproduktioner. Så klart spelar det även roll vad som menas med konst, men det går inte att komma ifrån att modet liksom konsten manifesterar sin tid – sociologiskt, politiskt och visuellt.

Vi konstruerar vår identitet med vårt klädval och signalerar tillhörighet eller inte. För visst är kläder en visuell spegel av vårt inre. Att vara välklädd är dock inte en fråga om att ha dyra kläder eller kläder av rätt märke, det handlar om att lyfta fram sin personlighet. Och bara en sådan sak som att få ihop garderoben rätt varje morgon tycker i alla fall jag kan vara en stor konst.

INTERNAL INTERNAL
Elisabeth Wikenhed
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons