Blanka sidor blir viktig symbol

Kultur och Nöje Artikeln publicerades

200 böcker om kända konstnärer, 100 av dem med blanka sidor.– Det är helt orimligt att kvinnor får så lite utrymme i konsten, säger EvaMarie Lindahl, en av två konstnärer bakom utställningen ”About: the Blank Pages” som nu visas på Ystad Konstmuseum.

Det började med ett telefonsamtal för fyra år sedan.

– Vi tittade igenom Taschens ”Basic Art”-serie tillsammans och slogs av att bland 97 konstnärer var bara fem stycken kvinnor, så vi ringde upp en av medarbetarna på förlaget, Petra Lamers-Schütze.

”Basic Art”-serien är en serie böcker om kända konstnärer som säljs över hela världen i museishoppar, bokhandlar och över nätet.

– Först fick vi ett långt föredrag om hur bra böckerna är för att de är så billiga men när vi frågade varför det var så få kvinnor svarade hon att det inte var kommersiellt hållbart, eftersom kvinnors konst inte säljer lika bra, berättar EvaMarie Lindahl.

Så tillsammans med kollegan Ditte Ejlerskov bestämde hon sig för att ta saken i egna händer.

– Vi började med att föreslå några kvinnliga konstnärer på rak arm, däribland Louise Bourgeois men fick svaret att dessa konstnärer inte levde upp till Taschens standard. Då satte vi igång en omfattande research.

EvaMarie Lindahl och Ditte Ejlerskov pratade med konsthistoriker, konstvetare och forskare och sammanställde en lista på 500 konstnärer. Sedan valde de ut de 200 bästa och halverade antalet för att bara få med eliten.

– Vi jobbade efter alla Taschens premisser, letade efter konstnärer som är väldigt kända, finns i samlingar och på auktionshus, fortfarande säljer och dessutom kanske varit med i andra konstböcker som har haft framgång.

I samband med att listanskickades till Taschen öppnades installationen ”About: the Blank Pages” på Malmö Konsthall och nu har utställningen kommit till Ystad. Utställningen består av alla originalböcker i serien och EvaMarie Lindahl och Ditte Ejlerskovs förslag med tryckta omslag som efterliknar Taschens böcker men med blanka sidor inuti.

– Det blir en väldigt fysiskt upplevelse av ett faktum som många känner till. Man öppnar en intressant bok och så är ingenting där – det blir mycket reaktioner, säger EvaMarie Lindahl.

EvaMarie Lindahlmenar att i konstnärsvärlden precis som i världen utanför får män mer utrymme än kvinnor.

– Ibland tror folk att konstvärlden är bättre än resten av världen men det är inte sant, här finns samma diskriminering av kvinnor, säger hon.

Ýrr Jónasdóttir, museichef på Ystad museum tycker att utställningen är otroligt viktig.

– Det finns en problematik att det är så skevt i fördelningen mellan män och kvinnor i konsten. Det är inte ett dugg svårare att hitta kvinnliga konstnärer till utställningar men många gallerier ställer nästan bara ut män, säger hon.

Ýrr Jónasdóttir berättar att man på Ystads museum är väldigt medvetna om fördelningen mellan manliga och kvinnliga konstnärer.

– Det är en gammal bild att konst ska vara manlig och ta en viss plats i rummet. Det har skrivits om fler män än kvinnor genom tiderna men det finns inte fler manliga konstnärer. Vårt uppdrag är att visa på alla perspektiv.

Konstnärerna har intefått svar från Taschen än, men när Sveriges Radio sökte förlaget hälsade de att redaktören för Taschen Basic Art är på semester och inte kan besvara SR:s frågor, men att de 2001 publicerade en bok som fokuserade på kvinnliga konstnärer under 1800- och 1900-tal som kontinuerligt trycks upp i nya upplagor.

Något som EvaMarie Lindahl tycker är förfärligt.

– Som att det skulle överväga hela snedvridningen, att de har publicerat en bok om kvinnor. Jag hoppas att redaktören hör av sig och säger ”tack, vilket jobb ni gjort, nu sätter vi igång och skriver böcker”.

Utställningen är baserad på bristen på omskrivna kvinnliga konstnärer.