Den vita penisen regerar i spelvärlden

Kultur och Nöje Artikeln publicerades

Rymdhjältar som räddar galaxen från säker undergång. Lycksökare som åker på äventyr och jagar skatter världen runt. Eller specialagenter som infiltrerar militärbaser för att sabotera ett supervapen.

Spelshjältars agendor och uppdrag varierar enormt, men det finns några saker de ofta har gemensamt. De är allt som oftast amerikanska, muskulösa, 30-någonting, vita män. Om det så är Marcus Fenix från ”Gears of War”, Nathan Drake från ”Uncharted” eller Solid Snake från ”Metal Gear Solid” är den vita penisen en gemensam nämnare.

Att det har sett ut såhär historiskt är kanske inte så konstigt. Fram till för inte så längesedan var det en överväldigande majoritet vita män som spelade tv- och datorspel. Till och med när japanerna, tv-spelens gamla mästare, gör spel är det ofta med vita män i huvudrollerna, inte asiater.

I dag är dock spelarna en mycket bredare och brokigare grupp än så. Antalet kvinnor och icke-vita män som spelar är mycket högre nu än för bara några år sedan, men spelutvecklarna ligger fortfarande hopplöst efter. Är utvecklarna så rädda för att alienera sin huvudmålgrupp att de inte vågar ändra om bland huvudkaraktärerna i sina storspel? Jag har svårt att tro att den stora massan vita män skulle bojkotta ett spel på grund av huvudkaraktärens kön eller etnicitet.

Som tur är finns det positiva exempel och en vilja att förändra den rådande normen. Till helgen är det dags för Arabic game jam på Malmö Högskola. Det är en del av Global game jam där deltagare samlas för att under 48 timmar utveckla nya spelkoncept tillsammans.

I Malmö har man satsat på att ta fram koncept som riktas speciellt mot den arabisktalande marknaden. Min förhoppning är att massor av idéer till spel kommer att kläckas under helgen och att de stora utvecklare som finns på plats får inspiration av deltagarna.

Det är inte bara när det gäller kön och etnicitet som spelen är homogena, karaktärer med annan läggning än heterosexuell är extremt ovanligt. Väldigt sällan, om någonsin, får vi se en prinsessa räddas av sin älskarinna. Men även beträffande sexualitet finns det förebilder bland spelutvecklare.

I Biowares ”Dragon Age 2”, som kom tidigare i år, kan spelaren starta romanser med både män och kvinnor, oavsett vilket kön ens karaktär har. Sexualiteten är här inget man väljer, utan personer av båda könen kommer att stöta på en, sedan är det upp till spelaren att svara på inviterna eller ej. Fräscht och smart!

Så, låt 2012 bli året då den vita, heterosexuella mannen får ta time-out och vila upp sig lite, och lämna plats för fler karaktärer av olika kön, ursprung och sexualitet. Jag önskar mig en homosexuell, arabisk kvinna i ett av årets storspel!

Arabic game jam hålls den 27-29 januari på Malmö Högskola. Mer information på: arabicgamejam.wordpress.org