Dubbla undersökningar

Kultur och Nöje Artikeln publicerades

När båda Richard-arna Johansson och Carlsson samsas om utrymmet på Thomas Wallners galleri uppstår ett kreativt möte, som leder till en imponerande utställning. Konstskribent Isac Nordgren skriver.

Konst
Richard Johansson & Richard G. Carlsson. Galleri Thomas Wallner, Simris, till 24/11

Galleri Thomas Wallner ställer just nu ut två konstnärer som båda heter Richard. Även om deras konstnärskap skiljer sig åt väsentligt så fungerar de bra ihop. Båda sysslar till största delen med ett konceptuellt måleri som refererar till människor och platser långt bortom galleriets väggar.

Richard G. Carlsson har i flera serier tecknat och målat av ateljéer, dels sin egen och dels olika kollegors och förebilders. Alla bilderna går i grått, realistiskt gjorda men samtidigt oskarpa. Det är bilder som rör sig mellan figuration och abstraktion, där natur möter det artificiella.

I skildringarnaav andra konstnärers ateljéer har Carlsson utgått från fotografier och i de fall där konstnären funnits med på bilden har han plockat bort dem. I andra bilder är den egna ateljén föremålet, interiörer där andra av Carlssons bilder ingår i scenen. Målningar står lutade mot eller hängandes på väggarna, i väntan på att bli fullbordade. Lysrören i taket hos Thomas Wallner speglar sig mot lysrören i Carlssons egen ateljé.

Carlssons bilderrefererar till konstnärens villkor och till konsthistorien men det vore orättvist att avfärda hans verk som metakonst. Carlsson undersöker ljuset och rummet, tomheten och renheten i de grå nyanserna. Varje rum är personligt men på samma gång reducerat till ett tema som gör utställningen förtätad och konsekvent.

Richard Johansson är kanske mer känd för den skånska publiken än sin namne. Tillsammans med sin fru Mette Björnberg ligger han bakom det omdiskuterade offentliga verket ”Salut” som nu står utanför Tivolibadet i Kristianstad och paret ställde även ut i stadens konsthall för några år sedan. De bor numera utanför Kivik men inspirationen hämtar Johansson från all världens hörn.

I utställningen möter besökaren politiska ledare som Subcomandante Marcos, Fidel Castro och Tito liksom amerikanska järnvägsarbetare och lantbrukare. Men Johansson är också starkt inspirerad av landsbygdens skrönor och berättelser, vilket inte minst märks i hans intresse för traditionella tekniker som broderi och träsnide. Utställningen består av hela fyrtioåtta verk, varav flera utgår från hyllor och skåp. Här finns också några stående träskulpturer men majoriteten av verken består av målningar och teckningar.

Johanssonsuppfinningsrikedom verkar inte ha några gränser. ”Hoods” är målad på en oval tallrik medan en serie med åtta bilder är målade på gevärskolvar. Johanssons utställning, som fått titeln ”East goes West”, är mångsidig och personlig, humoristisk men samtidigt med ett underliggande allvar. Johansson tycks undersöka vår bild av ”svenskhet” men ägnar också ett stort intresse åt markörer inom internationell politik och olika populärkulturella referenser. Hans bildspråk är animerat och får mig att tänka på konstnärer som Jockum Nordström och Claes Tellvid, i vissa stunder kan man skönja ett släktskap med Dick Bengtsson. En underhållande och imponerande utställning.