En nostalgisk och romantisk kväll

Kultur och Nöje Artikeln publicerades
Foto:

Ystad Tattoo har just försvunnit runt hörnet när Karin Bergquist, Harald Leander och Salongsorkestern marscherar in med beredskapstidens musikskatt.

Det är en föreställning som skildrar tiden i Sverige för andra världskriget. Vi möter stockholmsparet Margit och Bertil som förälskar sig i varandra mitt under brinnande krig och följer deras saga fram till freden.

Vi får också tidens historia återberättad för oss i monologer och små sketcher som den roliga och välgjorda parodin (måste man nog kalla det) på filmen Casablanca.

Överhuvudtaget härskar ett väldigt gott humör och även bristen på riktigt kaffe och trixandet med kuponger tas med ett leende. Hela föreställningen är som melodierna – fyllda av romantik, tillförsikt och hög moral. God beredskap, helt enkelt.

Det är en glättad föreställning med mycket humor och kärleksparet Margit och Bertil pratar en tillgjord söderdialekt och hela deras gestaltning är som i en pilsnerfilm från tiden.

Det är förstås mycket beredskapsmusik och Salongsorkestern gör ett gediget jobb och deltar aktivt i föreställningens rollspel vilket gör den levande och dynamisk. Och vi får alla de välkända örhängena som Min soldat, Lilli Marleen, Well meet again, Månskenspromenad och många fler.

Salongsorkestern är själva stommen i föreställningen och Harald Leander visar återigen prov på sin mångsidighet och han är alltid bra som konferencier och sjunga kan han och hans södersnack är klockrent.

Men den klarast lysande stjärnan är Karin Bergquist, som fullständigt dominerar scenen. Hon förkroppsligar tiden både i ytterst eleganta, tidstypiska kläder, i sitt sätt att sjunga, som inte är en imitation men låter väldigt mycket 1940-tal, och i sitt agerande. Karin Bergquist, som är bördig från Ystad, lyfter hela föreställningen till imponerande höjder och resten av ensemblen kommer faktiskt i skymundan. Varje ögonblick som Karin Bergquist är på scenen gnistrar och sprakar det som om det gått åska i elledningarna. Imponerande!

Det här är kanske i första hand något för de som var med under beredskapsåren – medelåldern i den stora och entusiastiska publiken var hög i måndagskväll, men även för oss som kom till på 1950-talet är det upplyftande och nostalgiskt att få vara med om tiden. Som var hård och kall och hotfull men ändå fylld av så mycket positivt och av en stor glädje i musiken och sångtexterna. Musik, underhållning och sång som hjälpte svenskarna att överleva krigsåren.

Och att höra Karin Bergquist sjunga den svenska versionen av Lilli Marleen gjorde mig tårögd.

Nästa måndag återkommer I god beredskap till Ystads Teater, 19.30.