John de Sohn – tillbaka där det började

Kultur och Nöje Artikeln publicerades

Han har släppt två platinasäljande singlar och toppar svenska danslistan. Han har en tänkt sommarplåga i bakfickan, är klar för svenska storfestivalen Bråvalla och siktar på att erövra USA. Men först kommer houseartisten Björn ”John de Sohn” Johnsson hem till Ystad.

Minns ni Ystadpågen Björn ”DJ Spectre” Johnsson, som härjade i trakten för några år sedan? Han har blivit stor. Nu för tiden kallar han sig John de Sohn, producerar housemusik och har gjort sig ett namn med låtarna ”Long time” och ”Dance our tears away”.

För att få lite perspektiv kan vi börja med en titt på svenska danslistan. Den här veckan är den fylld med namn som Avicii, David Guetta, Will.I.am och Britney Spears. Även vårt svenska Eurovision-hopp Robin Stjernberg klättrar på listan med ”You”. Men längst upp i toppen, för sjätte veckan i rad, hittar vi John de Sohn med ”Dance our tears away”.

– Det känns skitroligt. De flesta av artisterna på listan har ändå hållit på ett tag nu, släppt mycket musik och haft ettaplaceringar under några års tid. Nu är det dags för dem att lämna över. Nu tar jag över flaggan, säger Björn Johnsson med ett skratt.

När vi talas vidär Björn i Stockholm, där han bott i fem år. Men till helgen vänder han hem mot uppväxtens Ystad för en spelning på Öja, en av scenerna där hela resan började.

–Mina första dj-spelningar var på Litemer, Tingvalla och Öja. De ställena spelade jag mycket på efter gymnasiet. Jag tror att min absolut första spelning var på Litemer, när det var ganska nytt, säger han.

–Det ska bli skitkul att komma hem. Det är kanske inte så många Ystadsbor som är nitton, tjugo i dag som vet att jag har stått på Öja för tio år sedan. Jag känner ju Philip Liedberg och hela Öja-gänget sen gammalt, och det ska bli väldigt roligt att få visa vad jag levererar på andra ställen runtom i världen i dag, fortsätter han.

För tre år sedan bestämde sig Björn för att börja producera musik, som en utveckling av dj-karriären. Då var musiken fortfarande ett sidospår till hans dagjobb som ljudproducent på ett radiobolag. Nu är ordningen omvänd, även om han är kvar som konsult på radiojobbet. Fast till en början möttes producentdrömmarna av misstro.

– Saken är den att jag aldrig har spelat något instrument. Så när jag gav mig in i skivbranschen sa folk till mig ”amen sluta, hur ska du kunna konkurrera med folk som är musiker?” Det var mycket attityden kamma dig och skaffa ett jobb. Men sådant gör bara att jag får ännu mer blodad tand.

Under 2010 fick han kontakt med Stockholmsbaserade skivbolaget TopDJ Music, som trodde på hans grej. Med deras stöd i ryggen började Björn bygga upp sitt artistnamn John de Sohn och i slutet av 2011, med låten ”Long time”, förändrades omvärldens bemötande ganska radikalt.

Björn Johnsson gjorde den tillsammans med sångaren Andreas Moe, som vi även hört på Aviciis ”Fade into darkness”. Plötsligt var storbolaget Sony Music intresserat och skrev kontrakt på att släppa låten runtom i världen. Anrika Epic Records, i dag ett underbolag till Sony, pumpade ut låten i USA där den blev den 30:e mest spelade danslåten 2012. Här i Sverige har ”Long time” sålt platina.

– Det var absolut en brytpunkt. Det tog ju fart då, säger Björn Johnsson.

– Men saken är den att jag aldrig riktigt hinner stanna upp och känna ”fan vad kul, nu har jag lyckats med det här”. Jag har alltid varit väldigt målmedveten och tävlingsinriktad som människa och jag sätter ständigt upp nya mål, vilket gör att jag aldrig riktigt blir nöjd.

Så Björn Johnsson började fila på nästa låt. Grundidén till ”Dance our tears away” var klar i februari förra året, men innan Björn var nöjd gick låten igenom ett tiotal olika versioner. Sedan var det dags för att hitta rätt sångröst, vilket var lättare sagt än gjort.

– Vi spelade in tio, femton olika sångerskor under nästan ett års tid. De flesta hade fantastiska röster, de passade bara inte för låten.

Först när Kristin Amparo klev in i studion föll den sista pusselbiten på plats.

– När jag väl spelade in Kristin visste jag hur jag skulle guida henne för att få fram känslan jag ville skapa. Hon kunde förmedla det, och det handlar mycket om att hon har ett väldigt djup i sin röst.

Sedan ”Dance our tears away” släpptes i december har den gått varm i radion och sålt platina här hemma. Den har även varit ledmotiv till ”Let’s Dance” och dyker upp i årets säsong av ”American Idol”.

I mitten av maj släpps nästa singel, ’”Under the sun (where we belong)”, där Björn återigen samarbetat med sångaren Andreas Moe.

–Den ska bli en sommarplåga är det tänkt. Det är en glad, poppig sommarlåt. När man hör introt känns det som att stå med en öl på bryggan i solen och bara njuta av livet. Tänk Pripps-reklamen, den känslan, säger Björn Johnsson.

I sommarväntar Sverigeturné med stopp på bland annat Bråvallafestivalen, tyska arrangören FKP Scorpios nya jättesatsning i Norrköping. Till hösten är planen att sätta fokus på USA. Björn har varit över en gång förut och gjort några spelningar när ”Long time” gick varm där, men nu hoppas han på en regelrätt turné. Enligt honom har vi bara sett början.

–Absolut. Min vision är att bli en av få houseartister som slår på Billboard Hot 100. Bland svenska houseartister är det bara Avicii och Swedish House Mafia som gjort det tidigare. Sen var ju Abba därinne också, men det är en helt annan genre.