Korsbefruktning i konst

Kultur och Nöje Artikeln publicerades
Foto:

Ett halvt sekel skiljer dem åt i ålder men när Gerhard Nordström och Caroline Mårtensson ställer ut tillsammans på Ystads Konstmuseum sker en korsbefruktning som upphäver all tid. Här möter rotvältornas mästermålare den konstnärliga arkeologen.

Gerhard Nordström döljer inte sin förtjusning när han ser sin kollegas installation, ”Under särskilda omständigheter”, som har skjutfälten Ravlunda och Revingehed som utgångspunkt.

– Det här är bland de bästa skulpturer som jag sett på mycket länge, säger Gerhard Nordström.

Han syftar på stubbar och trädstammar som ingår i Caroline Mårtensson installation tillsammans med fynd från skjutfälten: skalbaggar, stubintrådar, insekter och förbrukade patroner och ammunition av olika slag.

Förstör och skapar

Dessutom har Caroline Mårtensson dokumenterat skjutfälten i bilder och intervjuat personer som bor runt omkring militärens marker.

”Skulpturerna” har bränts eller på andra vis påverkats av militärens framfart, liksom hela landskapet. Caroline Mårtensson förklarar att hon är intresserad av det ambivalenta, att skjutfälten har lämnats obebyggda och till stora delar orörda tack vare militärerna.

– De förstör och skapar samtidigt förutsättning för mångfald, säger hon.

I utställningen ingår också en video av Caroline Mårtensson som spelats in när militären skjuter med spårljus. Det är också motsägelsefullt, på en gång vackert och skrämmande.

På samma vis är det med rotvältorna och de omkullfallna träden på Gerhard Nordströms målningar med motiv från Sandskogen, en cykeltur från bostaden i Ystad. Den multnande skogen är en förutsättning för det myllrande insektslivet och i förlängningen ger den också liv åt Gerhard Nordströms målningar.

Aldrig tidigare

– De här målningarna har aldrig visats så här tidigare, de har alltid varit instuckna som enstaka verk i större utställningar, säger Gerhard Nordström.

Utställningen ”Shifting Natures” är egentligen en nödlösning som har blivit ett litet genidrag av konstmuseets chef Yrr Jonasdottir.

Från början var det meningen att påskens och sommarens stora utställning skulle bestå av verk som lånats från Nationalmuseum. Men för att ställa ut verken krävdes en modernare klimatanläggning än vad museet har i dag, vilket gör att hon tvingades skjuta upp utställningen ett år.

Nu kan Yrr Jonasdottir istället presentera en mångbottnad utställning av hög kvalitet med lokal klangbotten, inte illa för att vara en nödlösning.