Pressande skulptur för köket

Kultur och Nöje Artikeln publicerades

Lyckan i Paris för drygt tjugo år sedan, Elisabeth Wikenhed minns den. Orsaken till lyckoruset var en... juicepress. Men inte vilken som helst, utan citruspressen Juicy Salif.

Råsaftcentrifuger i all ära, de är till och med årets julklapp, men för mig finns bara en juicepress värd namnet. Jag kan fortfarande minnas känslan av eufori som jag upplevde när jag kom ut från Centre Pompidou i Paris den där augustidagen 1992, med en kasse från museibutiken i handen. I kassen låg Philippe Starcks omtalade futuristiska citruspress, Juicy Salif, som formgivits för italienska Alessi två år tidigare.

Just denna citruspress skulle bli inledningen på en lång kärlekshistoria mellan mig och Alessi, eftersom iögonfallande design alltid fascinerat mig. Firman Alessi, vars kännetecken är stilrena föremål för kök och badrum, har länge haft fingertoppskänsla när det gäller att knyta internationellt erkända designers till sig.

Samarbetet med Philippe Starck var inget undantag. När han fick uppdraget av Alessi i slutet av åtttiotalet var han redan en av världens mest mångsidiga och uppskattade industridesigners med allt från presidentpalats till tandborstar på sin långa meritlista. Designprocesser är ofta intressanta och oväntade, så även historien bakom Juicy Salif.

Efter förstamötet med Alessi tog Philippe Starck en kort avstickare till den italienska ön Capraia utanför Toscanas kust. Samma kväll hamnade han på restaurang Il Corsaro. Under tiden han väntade på sin middag började han fundera över sitt nya uppdrag. Maträtten kom in, en tallrik med minibläckfisk. Starck spetsade en på sin gaffel och förde den mot munnen. Och – just i detta ögonblick insåg han att han funnit lösningen på sitt designuppdrag.

Bläckfisken med sina långa ben inspirerade och restaurangens bordstablett i papper fick fungera som ritpapper. Först skissade han på en konventionell citruspress i form av en bläckfisk, men insåg att det inte skulle fungera. Så han fortsatte skissa, och på den nedspillda bordstabletten började en futuristisk, trebent form träda fram. Den påminde om de rymdskepp Philippe Starck brukat drömma om som ung – han hade redan som barn varit mycket intresserad av sci-fi och teknik, och spenderat en stor del av sin barndom vid sin pappa flygplansdesignerns ritbord.

Efter middagen hade Starck grunddesignen klar – givetvis fanns det detaljer kvar att tänka ut, som materialval och exakta dimensioner – men det var mindre problem. Den stora designutmaningen var avklarad.

Alberto Alessi, VD för företaget, berättade senare: ”Jag fick ett brev med en bordstablett i papper från Starck, fylld med obegripliga fläckar – troligtvis av tomatsås – men också fylld med skisser av bläckfiskar. Skisserna började till vänster, fortsatte över till papprets högra sida, där de började anta den omisskännliga formen av det som skulle komma att bli citruspressen Juicy Salif.”

Citruspressen blev en spännande symbol som markerade övergången till en mer fantasifull design på bruksvaror. Philippe Starck hade lyckats med bedriften att lyfta fram och ge ett ganska obetydligt vardagsföremål, som tidigare mest setts som en hyllvärmare, en plats i designhistorien.

Fortfarande ärJuicy Salif oöverträffad när det gäller att skapa diskussioner om form och funktion. Det finns förstås pessimister som hävdar att citruspressen inte fungerar så bra, utan mest skapar oreda på diskbänken. Oavsett tycke och smak, citruspressen har kultstatus i designvärlden och en given plats på MOMA i New York. Starck har själv hävdat att citruspressens främsta syfte är att vara ett objekt att starta konversationer kring.

Tio år efter lanseringen av Juicy Salif, lagom till millennieskiftet, kom en begränsad jubileumsupplaga tillverkad i 9999 exemplar, guldpläterad och individuellt numrerad. Millennieversionen är dock enbart tänkt att fungera som ett samlarobjekt, då syran i citrusfrukter förstör pläteringen. Under perioden 1991 till 2004 tillverkades också en onumrerad antracitvariant i 47000 exemplar. Båda versionerna är eftertraktade – det finns till och med de som påstår att den gråsvarta antracitversionen är en större raritet än den guldpläterade.

Sedan länge finns förstås bordstabletten med Starcks första skisser på Alessimuseet i Crusinallo i norra Italien. Tomat- och citronfläckig skildrar den det allra första utkastet till det som skulle komma att bli Juicy Salif. Och i mina ögon blir citruspressen bara vackrare och vackrare - jag blir i alla fall lika glad varje gång jag kommer ut i köket och möts av dessa funktionella skulpturer.