Kultur

Imponerande spel och samspel med Söllscher

Konsert Artikeln publicerades
Gitarristen Göran Söllscher tackar för applåderna efter framförandet av Anna-Lena Laurins gitarrkonsert på Malmö Live, 12 april.
Foto: Sune Johannesson
Gitarristen Göran Söllscher tackar för applåderna efter framförandet av Anna-Lena Laurins gitarrkonsert på Malmö Live, 12 april.

Anna-Lena Laurin och Dmitrij Sjostakovitj står för varsin del av torsdagens konsert med Malmö Symfoniorkester. Kulturredaktören Sune Johannesson såg mest fram emot Sjostakovitjs symfoni, men lämnar med Laurins gitarrkonsert närmast hjärtat.

Dmitrij Sjostakovitjs mörka ”Babij Jar” är en b-mollsymfoni från början av 60-talet. Namnet är platsen på en ravin utanför Kiev, Ukraina som fungerade som en massavrättningsplats under tyskarnas belägring under det andra världskriget. Totalt beräknas runt hundra tusen judar ha mördats här.

Inledande satsen är kraftfullt mörk, närmast omskakande med framträdande partier för bas-solisten och kören. Den andra är ett typiskt Sjostakovitj-avbrott, med annan stämning och ett helt annat tempo. De tre återstående satserna vävs mer eller mindre ihop, lugnare och med enskilda instrument som då och då ger andra klanger, som ensamma röster ur historien.

Kvällens stora behållning för mig blev dock det inledande verket av skånska tonsättaren Anna-Lena Laurin. Hon rör sig mellan genrerna, men alltid med en säker känsla för rytm och ljudens samklanger. Här har hennes konsert för gitarr och stråkorkester från 2013 vuxit ut till en solokonsert ihop med stor orkester.

Solist är Göran Söllscher, österlenmusikern som nu på torsdag (19/4) sitter ensam i Klosterkyrkan i Ystad. Kanske blir den konserten mer som hans extranummer i Malmö Live, det som jämte hans Beatles-tolkningar har blivit ett av hans mer kända signum, Bach för gitarr. Som en dröm jag för evigt vill drömma.

Tonsättaren Laurin ger Söllscher mycket speltid och en tydligt framträdande roll, men inga långa och grandiosa andlösa solos. Utan alltid sökande, prövande och i ett underbart samspel med orkestern. Stämningslägena skiftar, och de fyra satsernas titlar visar vägen: Möjligheter, Melankoli, Övergång och Glädjesång. Tack.

Konsert

Anna-Lena Laurins Gitarrkonsert och Dmitrij Sjostakovitjs Symfoni nr 13, ”Babij Jar”.

Med Malmö Symfoniorkester och dirigent Domingo Hindoyan. Göran Söllscher, gitarr, är solist i Laurins verk, i Sjostakovitjs verk medverkar Lunds studentsångare och Taras Shtonda (bas)

Malmö Live, torsdag 12 april