Kultur

Jubileum med nya möten

Kultur Artikeln publicerades

Jubileumsutställningen på Galleri Thomas Wallner i Simris tar konstskribent Isac Nordgren med in till nya möten, bland ögonblick och historien, med ljus och mörker.

Konst
40-årsjubileum. Med Linnea Carlsson, Emil Z Ekberg, Johanna Fjaestad, Clara Gesang-Gottowt, Ellisif Hals, Tomas Lundgren, Ami Norda, Pauliina Pietilä, Disa Rytt och Sara Wallgren. Visas på Galleri Thomas Wallner, Simris, till 31/8.

När Thomas Wallner firar fyrtio år som gallerist väljer han en annan väg än den självklara. Istället för att se tillbaka och visa favoriter eller konstnärer som haft stor betydelse för hans galleri väljer han att presentera tio unga konstnärer på väg ”upp”, som pekar framåt. Det gemensamma för de tio utvalda konstnärerna är att de inte haft någon separatutställning hos Thomas Wallner ännu.

Sara Wallgrenundersöker i sin konst relationen mellan bild och ljud. I sina tre verk i utställningen har hon utgått från de tre första ackorden i tonsättaren Johann Pachelbels populära barockverk ”Kanon i D-dur” och med tusentals små blyertsprickar försökt översätta ackorden till teckning. Det är en snårig kommunikation mellan öra och hand där språket tycks upphöra och resultatet blir till ett ogenomträngbart brus.

En annan konstnär som transkriberar verkligheten på ett mycket personligt sätt är Clara Gesang-Gottowt, men med naturen som utgångspunkt. Hon ser sitt måleri som ett experiment där slump och kontroll sammanfogas. Det går att se markörer, igenkännbara element i hennes abstrakta naturbilder men liksom i Wallgrens fall kvarstår till sist mer en känsla än en tydlig figuration. Deras bilder blir till flyktiga rörelser, dofter eller som i Wallgrens fall en avklingande ton.

Ytterligare en kvinnligmålare i sällskapet utgår från det imaginära i sin konst. Disa Rytt använder sig endast av grått och vitt och arbetar framförallt med dukarnas form, som en skulptural måleriinstallation. I sina konkreta skärmliknande målningar undersöker hon förhållandet mellan objekt och rum. Hennes konst rymmer något omformulerbart, kanske för att hennes bilder är så öppna för betraktarens egna projiceringar.

Som en kontrast till Rytts svala och avklädda måleri hänger på den motsatta väggen fem intressanta små bilder av Ellisif Hals. Hon gör torrnålsgravyrer som hon sedan använder till personliga collage.

Hals använder en rad olika färger när hon trycker versioner av samma motiv och använder sedan trycken som byggstenar till nya bilder. Hennes intrikata bilder visar upp en fiktiv värld av maskinlandskap och arkitektoniskt gytter. Denna ovälkomnande materiella djungel inkräktas av växtlighet, som i ”Horn hage” eller som i ”Park Flod” – av band som böljar fram i vinden.

Även TomasLundgrens två stora porträtt tycks bära på hemligheter. Han använder sig av funna fotografier som förlagor och med teknisk briljans skapar han oskarpa porträtt ur det förflutna. Emil Z Ekberg inspireras av filmer och gör detaljerade blyertsteckningar av apokalyptiska landskap med övergivna bilar, dokument om en civilisation i sönderfall. Medan Lundgren hittar sina berättelser i det förgångna fascineras Ekberg av det okända, det skrämmande i en möjlig framtid.

Pauliina Pietilä befinner sig däremot i ögonblicket, och upptäcker sina motiv under nattliga promenader i Malmö. I hennes poetiska målning ”Blomsteraffären” möter växternas speglingar från affären nattstadens ljus utanför glaset.

Pietilä har bara denna enda målning med i utställningen men den är en av höjdpunkterna i Thomas Wallners personliga jubileumsutställning.