Kultur

På lördag möts de i Kristianstad: Missa inte!

Konsert Artikeln publicerades
”I en större värld...”, konsertturné med Tarabband och Musica Vitae. Premiär i onsdags kväll i Malmö. Nu väntar Växjö och Kristianstad.
Foto: Ali Jehad/Pressbild
”I en större värld...”, konsertturné med Tarabband och Musica Vitae. Premiär i onsdags kväll i Malmö. Nu väntar Växjö och Kristianstad.

När Musica Vitae och Tarabband ger sig ut på en gemensam miniturné är det ett musikaliskt möte mellan världar. Kulturredaktören Sune Johannesson imponeras av premiärkonserten i Malmö, och har ett tydligt råd: Missa dem inte i Kristianstad på lördag, 24 mars!

Stråkar, svepande och vackra. Så börjar den här kvällen på Palladium i Malmö när två sydsvenska grupper står på samma scengolv. Samma region, ändå vitt skilda bakgrunder och musikstilar varför det på flera sätt handlar om ett möte mellan musikaliska världar; mellan den klassiska musikens Musica Vitae och arabmusikens Tarabband.

Var för sig är de etablerade, respekterade och applåderade, under Dorota Siudas respektive Nadin Al Khalidis ledningar. Under en miniturné – och med planer på en gemensam skivinspelning – visar de hur musik förenar och stärker. Bra idé? Fantastisk!

Ändå är jag lite tveksam innan, orolig för att kontrasterna och särarterna tunnas ut i anpassningens namn. Frågetecknet blir ett utropstecken sekunder efter de där korta inledande vackra stråkarna, för när det sex personer stora bandet Tarabband rullar igång ihop med stråkarna är det som en kick. Jag både jublar och gråter, så jädrans bra!

Mina arbetsdagar den senaste tiden har varit intensivt ansträngande, och jag var fundersam om jag skulle orka med detta musikaliska kvällspass som jag längtat efter så länge. Konsertens kick-start blåser bort den oron, och jag inser än en gång musikens enorma betydelse att sprida glädje och ge kraft. Men också det som detta möte handlar om; att förena och se styrkan i det gemensamma.

Tarabband och Musica Vitae.
Foto: Eva Sjögren/Musik i Syd
Tarabband och Musica Vitae.

Malmöbaserade Tarabband har haft stora framgångar under senare år, med priser här i Sverige och storpublik i bland annat Egypten. Deras musikaliska styrka sitter i var och en av bandets medlemmar, under kvällen ges flera prov på allas individuella kapacitet, men också i den nära publikkontakten (tarab är tydligen ett uttryck på persiska om den speciella känsla som kan uppstå mellan musiker och publik).

Deras låtar rör sig från nyskrivna sånger om flykt, minnen, längtan, motstånd och kärlek till traditionella sånger från Irak. Allt framförs med en övertygande inlevelse och variation. Det rör sig från det personliga innerliga till det smörigt svängiga. Och när stråkorkestern lämnar det malmöitiska arabbandet ensamma på scen strax innan paus tar de ut de musikaliska svängarna rejält med närmast jazzinspirerade solon och samspel.

Förutom två egna klassiska verk efter paus (nordiskt och tango) är det Tarabbands klanger som präglar det här mötet. Helt rätt, och ihop med Musica Vitaes stråkar skapas en större klang och rymd. Första delen av konserten tycker jag dock att det ofta är obalans mellan de båda grupperna, där Tarabband dominerar ljudbilden väl mycket. Efter paus är det betydligt bättre, som om Växjöorkestern inser att här behövs mer kraft.

Variationen är stor under denna konsert, där Nadin Al Khalidis röst i de mer innerliga sångerna är gripande bra. Som i sången om havet med gummibåtar med människor på flykt från krig och fattigdom och med drömmar om ett tryggare liv. Men kommer de ens att nå land? Al Khalidis röst är i slutet som en skör balansgång mellan ångest och befrielse.

I konsertens final tar Tarabbands ledare Nadin Al Khalidi och leder alla musiker i en uppsluppen ringdans.
Foto: Sune Johannesson
I konsertens final tar Tarabbands ledare Nadin Al Khalidi och leder alla musiker i en uppsluppen ringdans.

Som sista ordinarie nummer förenas alla musiker i en uppsluppen ringdans på scengolvet, och det märks att inte alla fötter är lika vana vid de arabiska dansstegen. Men dom, liksom vi, kommer att lära oss, steg för steg.

Musica Vitae & Tarabband.
Foto: Sune Johannesson
Musica Vitae & Tarabband.

Konsert

”I en större värld... Tarabband möter Musica Vitae”

Tarabband består av: Nadin Al Khalidi (sång, saz, mandole), Gabriel Hermansson (gitarr, mandole, sång), Romain Coutama (bas), Filip Runesson (violin, som även gjort orkester­arrangemangen), Valter Kinbom  och Fredrik Gille (båda slagverk). Konsertmästare för Musica Vitae: Dorota Siuda

Konsert på Palladium, Malmö i onsdags, 21 mars. Ger konserter även i Växjö (23 mars) och Kulturkvarteret, Kristianstad (24 mars).