Kultur

Musikaliskt möte utan utveckling

Konsert Artikeln publicerades
På scen i Malmö Live i torsdags, 11 januari: Anne Sofie von Otter med Brooklyn Rider: Colin Jacobsen (violin), Michael Nicolas (cello), Nicholas Cords (viola) och Johnny Gandelsman (violin).
Foto: Sune Johannesson
På scen i Malmö Live i torsdags, 11 januari: Anne Sofie von Otter med Brooklyn Rider: Colin Jacobsen (violin), Michael Nicolas (cello), Nicholas Cords (viola) och Johnny Gandelsman (violin).

Mezzosopranen Anne Sofie von Otter provar gärna nytt, och tillsammans med New York-kvartetten Brooklyn Rider låter hon klassiska toner möta pop. Kulturredaktören Sune Johannesson ser dem på Malmö Live.

Ett samarbete för att förena pop och klassiskt och visa att det inte råder några vattentäta skott mellan de båda genrerna. Så förklarar från scen den svenska stjärnmezzon Anne Sofie von Otter hennes och New York-kvartetten Brooklyn Rider möten och gemensamma projekt i form av cd ("So many things", 2016) och konsertturné.

I torsdags kväll gästade de en välbesökt sal i Malmö Live och hon applåderades när Live-satsningen prisades. "Vi har varit i en mängd nya konserthus och det är långt ifrån alltid det blir rätt, men här har det blivit det."

Det är roligt med nya grepp inom den klassiska musikscenen som annars riskerar fastna i de klassiska mästerverkens stabila famn. Så att lyssna till ett konsertprogram med hela tio tonsättare är ovant, än mer ovant att samtliga är vid liv. Av dessa tio är de amerikanska minimalisterna Philip Glass och John Adams mest kända på den klassiska skalan, medan den populära kartan rymmer en kvartett etablerade och älskade artister: Björk, Kate Bush, Rufus Wainwright och Elvis Costello.

Glass sjunde stråkkvartett inleder, en mjukt pulserande pärla, märkligt nog vilsam i sin rastlöshet. Han är äldst av tonsättarna, född 1937 (och satt ju själv nyligen på just den här scenen). Verket "Cant voi l'aube" följer, skrivit av kvällens yngsta kompositör, Caroline Shaw (född 1982). Ett mer disharmoniskt sökande stycke, likväl lågmält. Ett av kvällens bästa.

Alla fem aktörer är briljanta, och von Otter sjunger alltid med inlevelse och tydlighet. Det ger både skärpa i spel och avslappnad attityd i mellanpraten där det ofta skiftas mellan svenska och engelska mitt i meningen.

Första akten är lugnare, mestadels klassisk, akustisk. Efter paus kopplas mikrofoner på, och popen dominerar. Men denna avdelning rymmer också kvällens stökigaste inslag. Det står kvartettens ena violinist för, Colin Jacobsen, vars stycke "BTT" är lekfullt rytmiskt med en känsla av såväl brökig gitarrock och mer experimentell nutida musik. Cage nämns som en av dem som inspirerat honom.

Det hela utvecklas till en kväll med känslor, skönhet och skörhet, fint och njutbart men efterhand väl mystryggt och, faktiskt, ointressant. För där ambitionen är att utvidga och utveckla både popen och den klassiska musiken blir det i mina öron snarare det motsatta; popen putsas till något stiligt tråkigt, den klassiska musiken görs ytligt tunn.

Konsert

Anne Sofie von Otter & Brooklyn Rider

Musik av bland andra Philip Glass, Björk, Elvis Costello och Kate Bush

Malmö Live, 11 januari