Ledare

Högre fart genom Skåne

Ledare
Foto:

Ett nytt höghastighetståg från Lund till Hässleholm kan vara en vinst för hela Sverige.

Artikeln publicerades 14 februari 2014.

Symbolen för höghastighetståg är de så kallade Maglev-tågen som med drivs med hjälp av magnetiska. De finns i dag i begränsad omfattning i Japan, Kina och Tyskland. Och snabbt går tågen. Sträckan på tre mil mellan Shanghai och flygplatsen avverkas på drygt sju minuter med en topphastighet på 430 km/h.

Det finns andra typer av höghastighetståg och de är på stark frammarsch på flera ställen i världen. Frågan är då: När kommer de till Sverige?

Det lär dröja. Efter att regeringen för några år sedan lade om kursen för att satsa mer på underhåll av det befintliga järnvägsnätet har planerna på höghastighetståg hamnat i skymundan. Ändå bör man hålla dörren på glänt för de snabba tågen.

Det gör nätverketStambanan.com som består av 26 kommuner och 5 regioner där Södra stambanan passerar på sin väg från Malmö till Stockholm. På torsdagen presenterade Stambanan.com ett förslag på att bygga en höghastighetsbana mellan Lund och Hässleholm med en ny sträckning. För att klara av en snabb passage genom Hässleholm ska tågen tåg gå i en nybyggd tågbanan 10–12 meter upp i luften.

Totalt beräknas satsningen kosta 12 miljarder kronor och korta restiden med tio minuter. Men den största vinsten ligger ändå i att minska trängseln på det skånska tågnätet.

Förslaget från Stambanan.com ska ses mot bakgrund till den infrastrukturplan som regeringen ska fastställa senare i vår. Enligt det förslag som Trafikverket tagit fram ingår tre stora satsningar på Södra stambanan på drygt 45 miljarder kronor. Det är två nya spår mellan Malmö och Lund, nytt dubbelspår mellan Järna och Linköping samt att utmed hela stambanan införa det europeiska signalsystemet ERTMS. Sammantaget kommer de tre projekten innebära att den totala restiden mellan Malmö och Stockholm kan minskas med 40 minuter.

Men enligt företrädarna för Stambanan.com behövs det alltså ytterligare satsningar i Skåne eftersom det finns en uppenbar risk med trängsel på Södra stambanan på sträckan norr om Lund. Förslaget ligger i linjen med det så kallade Skånepaketet som Region Skåne har tagit fram och som innebär att mer satsningar på skånsk infrastruktur är en vinst för hela Sverige.

Sverige är ett relativtglest befolkat land. Det innebär att kostnadskrävande infrastruktur som till exempel höghastighetståg sällan lönar sig ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Men de geografiska förutsättningarna får inte stoppa visionerna. Det som inte är samhällsekonomiskt försvarbart i dag kan mycket väl vara det om en eller två decennier. Därför krävs det politisk vilja och mod att driva igenom vad som för tillfället betraktas som högriskprojekt. Snabbare tåg genom Skåne kan mycket väl vara en långsiktig vinst för hela Sverige.