Ledare

Johanna Nylander: Det går som tåget (alltså inte!)

Ledare Artikeln publicerades

Att det kan gå fel ibland kan man förstå, men SJ:s oförmåga att kommunicera upprör.

Påskhelgen är den helg på året då man genomför flest banarbeten i landet. Det är en långhelg med färre pendlare och resenärer än vanligt, och även om det kan ställa till strul för en och annan påskfirare räknar man med att det ändå påverkar resande människor lite mindre än vid andra tillfällen.

För den som drabbas är tågförseningar, banarbeten och växelfel en ständig källa till irritation, och ur ett samhällsekonomiskt perspektiv kostar det stora pengar och arbetsförluster varje gång kollektivtrafiken sätts ur spel. I Sverige är järnvägen underutbyggd och alldeles för dåligt underhållen sedan decennier tillbaka. Verklighetsfrånvända politiska prioriteringar har inte förenklat saken, och varje år är det som att snö och löv kommer som en överraskning för alla som har någon sorts ansvar för att trafiken skall kunna fungera.

Samtidigt är betalningsviljan låg. I Stockholm protesterar nu många över att priset på ett månadskort i länet föreslås höjas till 950 kronor. Här i Skåne kostar motsvarande kort ytterligare ett par hundralappar, och jobbar man i Köpenhamn får man betala minst det dubbla. Trots det bröt Socialdemokraterna i Region Skåne nyligen sitt vallöfte om ett prisstopp på biljetter och fördyrade årets sommarkort.

Om man någon gång i livet behövt förlita sig på kollektivtrafiken för att ta sig till arbete eller skola vet man att förseningar, inställda turer och kaos är att räkna med. Man lägger ned extra med tid för att skaffa sig marginaler, och det finns ett stort tålamod hos de flesta med att saker och ting kan gå fel ibland, men desto mindre tålamod över bristfällig information eller dåligt hanterat trubbel. Efter ett tag lär man sig att hacka systemet – att överlista och hitta alternativa färdvägar – för att ta sig fram dit man skall. Det blir till överlevnadsstrategi att lära sig hur bussturerna fungerar, eller att man ibland kan boka flyg i stället för långfärdståget.

Kollektivtrafiken och landets kommunikationer fungerar som bäst när det finns olika alternativ att välja på. Tågen och flygen och bussarna behöver alla varandra som backup i krissituationer och för att avlasta varandra i vardagen. Men spåren behöver rustas upp och byggas ut rejält för att klara av att vara ett alternativ i framtiden. Det är inte rimligt att en tågolycka utanför Malmö eller Stockholm gör att halva landets järnvägstrafik stannar av.

Tågtrafik och upprustade spår kostar, men det är ännu dyrare att låta infrastrukturen förfalla. Det behövs alternativ till bilar över hela Skåne, och det måste bli lättare att kunna ta sig ut i Europa utan att flyga. Det är dags för en ordentlig satsning på landets järnvägar, inte minst så att tågen börjar gå som tåg ska gå.

Fakta

Johanna Nylander

är fristående skribent och arbetar till vardags på Dataspelsbranschen med samhällsanalys.

Visa mer...