Ledare

Johanna Nylander: Fler företag borde skaffa ryggrad

Ledare
Ett företag i blåsväder...
Foto:

Om man driver ett företag som säljer varor eller tjänster är målet sällan att vara särskilt politisk.

Artikeln publicerades 21 november 2016.

Kanske vill man förbättra vardagen för sina kunder med en smartare och effektivare dammsugare, odla de allra godaste äpplena som finns, eller servera lagom billig öl till gäster som har roligt en fredagskväll. Undantag finns såklart, och för några företag är politiska frågor en del av affärsidén. Kanske går en del av vinsten till välgörenhet, kanske tar företaget stark ställning i någon viss fråga.

De senaste månaderna har flera kontroversiella företagsbeslut uppmärksammats och kritiserats. Bokmässan i Göteborg fick pudla flera gånger när det kom fram att Nya Tider köpt monterplats. Grand Hotell i Stockholm bad om ursäkt i efterhand för att Sverigedemokraterna fick hålla en internationell konferens på hotellet. Audi och Åhléns har sagt upp kändissamarbeten för att deras affischnamn fått kritik för olämpliga uttalanden.

Alla de nämnda företagen ändrade sig när de fick medialt uppmärksammad kritik, trots att deras beslut från början måste ha varit uppenbart rubrikmaterial. Varje företag måste själva få bestämma om man skall ta politiska ställningstaganden eller inte, men inget företag existerar i ett politiskt vakuum. Vissa kunder och samarbetspartners är obekväma, och hur neutral man än vill vara som enskilt företag eller som organisation så kan man inte avsäga sig omvärlden.

Antingen står man upp för principen att samarbeta med alla oavsett vilka åsikter ens kunder och samarbetspartners har. Eller så tar man ställning för vilka principer man vill arbeta med och för. Båda sätten kan vara precis lika svåra att hantera, men med dem slipper man den hispiga veligheten som kommer ur ogenomtänkta beslut. Tar man emot en jättebokning av riksdagens mest kontroversiella parti, eller om man väljer att ha en hatad mediepersonlighet som nästa affischnamn är det klart att man kommer att få frågor. Det är ett uselt arbete att inte inse att man behöver ha svar på dem från början.

Man kan skylla mycket på åsiktskorridorer, mediedebatter eller andra fina ord för saker som skrivs på internet (inklusive krönikor som denna), men jag skulle verkligen vilja se fler företag skaffa sig lite ryggrad. Ta gärna kontroversiella beslut, men stå upp för konsekvenserna och var beredd att försvara dem. Våga sticka ut hakan och ta avstånd från dåliga affärer och från potentiella kunder som gör världen sämre. Skilj på privatpersoner och sakfrågor och stå upp för vad som är rätt även när det blåser. Det kanske till och med ger fler kunder. Samtidigt måste det vara okej för företag att få ägna sig åt sin verksamhet och välkomna alla kunder som betalar för sig, oavsett politiska åsikter. Det är också ett värde som kräver ryggrad att stå upp för.