Ledare

Johanna Nylander: Flygplatsköer är en säkerhetsrisk

Ledare Artikeln publicerades

Alla som någon gång har flugit vet att det kostar pengar. Inte bara själva biljetten, utan allt runt omkring.

Flygplatsparkering, flygbussar, flygtaxi och tåg till flygplatser är oftast belagda med extra avgifter. En flaska vatten kostar mer än en falafel, man får nästan alltid betala överpriser för i bästa fall medioker mat, och uppe i luften kostar allt från benutrymme till frukost och incheckat bagage allt oftare extra.

En annan del av flygplatsekonomin är säkerheten. Att kunna resa vart man vill är en frihetsfråga, och terrorgrupper har genom åren gjort flyget extra utsatt för olika former av attentat. Det har i sin tur lett till omfattande säkerhetskontroller av alla resenärer. Ibland är flygplatser också landsgräns, vilket gjort dem till platsen där tull och pass också kontrolleras. I sak är det rimligt, om det hade handlat om resenärernas säkerhet och inte om ekonomin runtomkring.

För om det är något som flygplatser är uppbyggda kring så är det olika former av köer. Ibland är det till en underbemannad incheckningsdisk, ibland till bagageinlämningen, och ofta till säkerhetskontrollen. Om man reser ofta eller väljer att betala extra kan man köpa sig förbi de längsta köerna och bort från de allmänna vänthallarna. Praktiskt och smidigt och ett tillägg som många tycker är värda att betala för, men som gör flygplatser i allmänhet betydligt mer osäkra.

När man inte får ta med sig sin egenköpta vattenflaska in på en flygplats tjänar butikerna innanför säkerhetskontrollen på det och kan ta överpriser för en ny. Att flaskorna med okontrollerad vätska slängs i stora papperskorgar mitt i säkerhetskontrollen där människor väntar verkar inte vara ett lika stort bekymmer.

De köande människorna är möjliga kunder. Många väljer att betala extra för att gå före, vilket i sin tur gör att bolagen tjänar på att säkerhetsköerna är fortsatt långa. Ungefär som nöjesfältens förtursbiljetter till populära karuseller. På samma sätt finns det snabbköer vid incheckningsdiskar och vid bagagehantering.

Men till skillnad mot nöjesfälten som sällan har en särskild hotbild mot sig innebär de trånga folksamlingarna före säkerhetskontrollen en extra risk. Ett faktum som ledde till fruktansvärda konsekvenser vid dådet i Bryssel i förra veckan.

Det är förståeligt att flygbolag och flygplatser vill tjäna pengar på alla som reser. Men, som statsministern skulle säga, det är inte okej att bolagen tjänar pengar på en säkerhetsteater som sätter människor i fara. Tänk om den effektivaste säkerhetsrutinen vid en flygresa vore att få människor från flygplatsen upp i ett plan så fort som möjligt, i stället för att tjäna pengar på långa köer?

Det är lätt att ropa efter ökad säkerhet, men om man inte funderar på hur säkerhetsrutinen bäst utformas, är det inte säkert att den är så mycket värd.

Fakta

Johanna Nylander

är liberal debattör och ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen.

Visa mer...