Kent Ekeroth och packet

Ledare Artikeln publicerades

Mormor flydde från nazisterna och hamnade i Sibirien. Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) berättar i P1-dokumentären Riksdagen – Kent och Abir om sin bakgrund.

Lundabon Ekeroth är en av de starkaste företrädarna i Sverigedemokraterna, har varit med länge i Jimmie Åkessons gäng och är internationell sekreterare för SD. Med Ekeroth som pådrivare har partiet med nazistiska rötter förvandlats till det Israelvänligaste i riksdagen. Det är numera islam som är fienden. Kent Ekeroth är en av mest hårdföra på det området inom sitt parti, samtidigt som han är avskydd av de judefientliga extremnationalistiska organisationerna.

Reportern Amanda Glans,som är jude och arbetar mycket med att upplysa om förintelsen, får god kontakt med Kent Ekeroth. SD-politikern berättar om sin mormors flykt undan nazisterna i Polen 1939. Mormodern lämnade sina föräldrar som senare förmodas ha dött i förintelselägret Auschwitz. Hon hamnade i Sibirien, lyckades komma tillbaka till Polen och tog sig 1969 vidare tillsammans med Kent Ekeroths mor till Sverige och Rosengård.

Bit för bit nystas gåtan Kent Ekeroth upp. När han som elvaåring kommer till en ny klass i Halmstad hamnar han i en invandrartät klass. På tio-rasten går han för att läsa en bok. ”Då kom de fram och började kaxa helt utan anledning. Sen så var det bråk i två år.” ”Två år på den skolan, så länge jag gick där med de här invandrargrupperna främst från Afrika och Mellanöstern.”

Först när Kent Ekeroth börjar på gymnasiet trivs han bättre. ”Då sållades packet ut, om man säger så.”

Amanda Glans undrar varför han använder det ordet packet.

”Det sammanfattar ganska bra vad jag tycker om dem.”

De flesta gåtor har enkla svar.

Ekeroths mordömdes till fängelse för grovt bokföringsbrott, men det är ett brott han menar att man ska ha överseende med.

”Väldigt stor skillnad om en afghan kommer hit och våldtar någon.”

Kent Ekeroth säger att det finns ”invandrare och så finns det invandrare”. Sådana som kommer hit för att göra rätt för sig och assimilera sig. Och sådana som kommer från helt andra kulturer.

Det finns förmodligen ingetsom kan få Kent Ekeroth att ändra uppfattning. Men genom reportaget, där vi också möter riksdagsledamoten Abir Al Sahlani (C) som kom till Sverige som flykting från Irak 1991, blir det lättare att inse hur Ekeroth formats.

Att tänka individ istället för grupp är inte lätt. Att 2012 komma till Sverige från ett afrikanskt klansamhälle med enkel jordbruksbakgrund, från Iran på 1980-talet med civilingenjörsutbildning i bagaget eller från kommunismens Polen på 1960-talet är uppenbart skilda resor. Att underskatta problemen med krockar är naivt och skadligt. Men man kan ändå välja att tro på lösningar, på individernas goda kraft. Eller så kan man göra det enkelt för sig och hävda att det finns människor som är och förblir pack.