Ledare

Lurad att göra rätt val

Ledare Artikeln publicerades

Människan är en primitiv varelse. Vi agerar ofta på slentrian och om man bara vet vilka knappar man ska trycka på är det enkelt att få oss att byta riktning.

Nej, det är inte riktigt så situationen beskrivs i boken "Nudging – det nya svarta inom miljöpolicy?", utgiven av tankesmedjan Fores. Men det är vad metoden nudging – alltså att ge psykologiska knuffar för att påverka beteenden – bygger på.

Medan ekonomiska styrmedel utgår ifrån att människor är välinformerade och beter sig rationellt, tar nudging avstamp i vardagen och insikten om att vi i regel inte letar efter det optimala. Av ren slöhet nöjer vi oss med det som är tillräckligt bra.

Därför väljer många standardalternativet, oavsett om det innebär grön eller grå el, kött eller vegetariskt, enkel- eller dubbelsidig utskrift i skrivaren. Om tallrikarna är små tar vi mindre från buffén, vilket minskar matsvinnet – ett bra sätt för restauranger att spara både pengar och miljö. Placeras grönsakerna först fyller skolelever oftare faten med grönt. På samma sätt köper stressade kunder gärna det som är placerat i ögonhöjd på butikshyllorna, och förpackningar som sänder ut positiva signaler.

Ett alternativ blir helt enkelt mer tillgängligt för fler om det klassas som standard, syns i blickfånget eller om tydlig produktinformation, som en miljömärkning, signalerar att valet är bra. På så sätt kan nudging styra beteenden, utan att minska den faktiska valfriheten eller förändra värderingar.

Manipulation? Delvis.

Många affärer och företag jobbar redan i dag på det sättet. Varför skulle det då vara fel av offentliga instanser att använda modellen för att minska vår miljöpåverkan?

Det betyder inte att nudging kan ersätta traditionella incitament som skatter, subventioner och lagstiftning. Däremot kan metoden bidra till små förändringar i många människors vardag. Det ska inte bara vara lätt, utan standard, att göra rätt.