Madeleine Brandin: EU på sydkusten

Gästkrönika Artikeln publicerades
Madeleine Brandin
Foto: Claes Nyberg
Madeleine Brandin

Hemmakommunerna kan relateras till EU-valet genom att vi lever i en gränsregion, med fri rörlighet över våra hamnar.

Avföring, sprit och illegalt boende i Västra industriområdet var rubrik i TA häromdagen. Helt nära vanliga villaområden finns ett skuggsamhälle, ett parallellt liv. Vi ser de skrabbiga lastbilarna osande fara fram med uttröttade chaufförer. Att de sover i bilarna utmed vägkanten och utför sina behov i buskarna handlar om fattigdom. Där har den i EU-valet av Stefan Löfven införda sociala pelaren bäring. Förhoppningen är att om alla EU-länder får jämställdhet, sjukpenning och pappaledighet blir det bättre. Andra partier anser att det bestämmer varje land själv bäst.

På många byggarbetsplatser ser vi arbetare från Polen, en del anställda enligt svenska regler och skatteförhållanden, andra arbetar grått eller svart. Det är en EU-fråga. Partierna har olika syn på kollektivavtal för alla som arbetar i Sverige, och om att införa minimilöner i alla länder. Arbetslöshet och stor svart marknad hänger också ihop med att integration av invandrare inte har fungerat.

Polisens nationella operativa avdelning (Noa) rapporterar om internationella brottsnätverk som opererar via hamnar i Skåne och Blekinge. 50 procent av bostadsinbrotten och 90 procent av stöld av bilar och jordbruksmaskiner begås av ligor. Underrättelseenheten har identifierat litauiska, polska och rumänska nätverk som gör systematiska tillgrepp av varor som går lätt att sälja vidare, som verktyg, maskiner, båtmotorer. Ystads och Trelleborgs hamnar är speciellt under luppen när Ystadspolisen kraftsamlar enligt en artikel i YA i måndags.

Den fria rörligheten har underlättat för gränsöverskridande brottslighet. Men tullen ska inte behöva stå och titta på när stöldgods skeppas ut ur Sverige. Polisen önskar fungerande gränskontroller och förändrad straffskala.

Samtidigt innebär den fria rörligheten att vi och våra barn kan arbeta och studera vid universitet i hela Europa. Det är positivt. Men att legitimera sig vid gränsen är inte farligt, utan nödvändigt.

Bland EU-finansierade projekt de senaste tjugo åren har Trelleborgs hamn fått 30.6 milj euro och Ystad 24,4 milj euro. Ystad ska få en ny vågbrytare och två nya färjelägen. Fördubbling av antalet långtradare väntas 2021.

Skåne får också en stor andel av EU:s jordbruksstöd, däribland Jordberga gård i Klagstorp, Övedskloster och Pålstorp Mjölk i Sjöbo, Högestad i Ystad. Det är gårdsstöd och återskapande av våtmarker.

Miljö är en stor EU-fråga, krav kring utsläpp får effekt först när de är internationella. För hamnstäderna är fartygsutsläpp påtagliga.

Vi har varit med i EU 24 år. Det finns ingen väg tillbaka. Efter femte valkompassen börjar mitt val bli tydligt. Om du inte röstar i EU-valet överlämnar du åt andra att bestämma.

Madeleine Brandin

arkitekt och författare, bosatt på Söderslätt