Ledare

Nylander: Dricks är ett idiotiskt system

Ledare
Foto:

Det har blivit vanligare att dricksa på restaurangnotor i Sverige, och det är ett otyg som borde sluta genast. Servicepersonal ska ha lön för sitt arbete, inte välgörenhet.

Kanske är det influenser från USA som har gjort att många i Sverige ser det som fint att dricksa. Visa upp att man har råd och betalar lite extra på restaurang, för alla vet att personalen har låga löner. Andra ser det som en uppmuntran till god service, något som Sverige med kösystem och gör-det-själv-anda länge varit svältfödda på. Dricks är ett sätt att visa direkt uppskattning, inte minst när någon varit extra behjälplig.

Ett annat vanligt försvar av dricksandet är att det jämnar ut ekonomiska olikheter. På semesterresan i länder med sämre ekonomiska förhållanden är det där extra påslaget ett sätt att idka välgörenhet. Man betalar lite extra för middagen eller taxiresan för att priset är lågt jämfört med i Sverige, och det lättar det dåliga samvetet för många. Det är synd. För dricks är egentligen uselt för ekonomin, och det har gjort att flera branscher i praktiken har anställda som lever på välgörenhet.

På en välfungerande marknad sätter man ett pris på sin vara och försöker sälja den till kund. Om kunden uppskattar varan kommer hon tillbaka. Är den riktigt bra kanske hon till och med tipsar en vän. Säljaren tjänar mer pengar, kan anställa fler, och producera mer när det köps fler varor. Så fungerar det, mer eller mindre, för de flesta saker man köper och säljer, men när ekonomin delvis baseras på dricks så sätts det ur spel.

Det är inte tydligt hur mycket en middag egentligen kostar när det finns en ospecificerad förväntan om dricks som ligger utanför notan. Bra kunder borde vara återkommande kunder, bra servicepersonal är de som får kunderna att vilja återkomma. Det borde vara värt att ge bra servicepersonal högre lön, och det borde vara värt att betala mer för en middag på en restaurang med god service.

Hela grejen med dricks har lett till att servicepersonal på många ställen är grovt underbetalda för att det räknas att späs ut med dricks. Det gör att anställda inte kan ha en dålig dag utan att det syns i lönekuvertet, och ibland gör det att service bara ges till den som dricksar mest. Det håller också kvar delar av serviceekonomin på en svart marknad eftersom dricksen sällan beskattas. Och det bäddar för kulturkrockar, dåliga samveten och dumma misstag på resor när man helt enkelt inte vet om hotellstäderskan får en rimlig lön eller lever på de mynt som lämnas kvar i ett kuvert.

Systemet med dricks är att lämna delar av någons lön till godtycklig välgörenhet, och det är verkligen inget system att ta efter. Bra service borde vara en del av jobbet i alla serviceyrken, och det är en kostnad som borde tas med i priset direkt, inte läggas på i efterhand.