Ledare

Småstaden kan leva

Ledare
Igenbommat.
Foto:

Tomma lokaler på gågatan är i sig inget kristecken. Förutsatt att de snart fylls igen.

Det är lätt att oroas när flera skyltfönster mitt i centrum står tomma. Så som det gör på gågatan i Ystad just nu. (YA 12/9)

Det är många småstäder som brottas med butiksdöden, men Ystad har trots allt bättre förutsättningar än många andra. Turisterna gör att sommaren är viktig för handlarna och krogarna. Möjligen finns det ett säsongsmönster, när sommaren och turisterna lämnar och hösten tar över kan det vara ett givet läge för en del affärsidkare att slå igen.

Att butiker, caféer och restauranger kommer och går är också naturligt. Kunders preferenser skiftar och entusiasmen hos den enskilde företagaren kanske inte är lika hög efter tre år som den var vid starten, framför allt om det börjar gå lite motigt.

Var och en som har funderat på att byta en anställning mot att driva en egen rörelse och har gjort en kalkyl för det, inser hur mycket man måste dra in för att åtminstone få lön som räcker till det nödvändigaste. Och alla kan inse hur stora riskerna är om man köper in för mycket av varor som inte går att sälja. Det krävs mod, skicklighet och ekonomiskt sinnelag för att klara av det.

Vad som är ännu svårare att hantera än säsongsvariationer är omvälvande handelstrender. Om de stora kedjorna har blivit dominerande i städerna på de mindre handlarnas bekostnad så är det nu nästa strukturomvandling som pågår. Att börskursen för jättar som H&M har fallit är kopplat till det snabba skifte i konsumtionsmönster som sker. Om Ikea och H&M har varit ledande i att förändra handeln förut är det andra som leder den utvecklingen nu. Då gäller det för de svenska kedjorna att vara snabba i sin anpassning.

Och i det kan man finna hopp även för de allra minsta företagen. För i den nya tiden ligger också en strävan efter det unika, det lokala, det nära. Visst är det bra om det kommer fler kedjor till Ystad. Men om Ystad ska kunna konkurrera om turisternas gunst är det snarare det småskaliga och unika som kan göra skillnad. Det är ingenting som politiker eller andra kan skaka fram ur rockärmen.

Det är upp till näringslivet, hyresvärdarna och till invånarna. Att det finns entreprenörer som är långt framme just med det lokala kvalitetstänkandet vet vi, fler måste låta sig inspireras av dem. Hyresvärdar måste våga hyra ut även till icke kedjebundna aktörer. Och lokalbefolkningen måste handla den där chokladpralinen i den lilla butiken, gärna innan konkursutförsäljningen.