Annons
Nöje

Grunden till musikundret

Den vänsterradikala proggen och dess motpol Abba dominerade till stor del svensk rock och pop under 70-talet. Mitt emellan detta fanns en mångfald av artister och grupper som kom att lägga grunden till det senare svenska musikundret.
Nöje • Publicerad 7 augusti 2008
Ebba Grön anno 1979.
Ebba Grön anno 1979.Foto: 
Björn Skifs och Efva Attling i TV-showen Underhållning för otåliga 1972. Bilder: Scanpix
Björn Skifs och Efva Attling i TV-showen Underhållning för otåliga 1972. Bilder: ScanpixFoto: 
En ung Lundell 1976, året då han släppte generationsromanen Jack.
En ung Lundell 1976, året då han släppte generationsromanen Jack.Foto: 

Redan tidigt på 70-talet fick flertalet svenska artister stora internationella framgångar. Mikael Rickfors blev sångare i Hollies 1971 och året efter kom George "Jojje" Wadenius med i jazzrockgruppen Blood, Sweat & Tears.

Björn Skifs som haft en artistkarriär i gruppen Slamcreepers redan på 60-talet bildade 1972 gruppen Blåblus. Första singeln var en cover på Hooked on a feelingmed sitt omisskännliga "Ooga Chakka". Efter att legat etta på Tio i topp i maj 1973, letade sig låten året efter sakta men säkert upp på amerikanska Billboardlistan och den 6 april låg den etta även där. Blue Swede, som man hette internationellt, blev första svenska grupp att bli etta i USA. Ett märkligt sammanträffande var att Abba vann Eurovision Song Contest med Waterlooprecis samma dag! En bra dag för svenskt vidkommande med andra ord.

Annons

Bengt Palmers var mannen bakom Björn Skifs och han låg även bakom artisten Harpo och succén Moviestar som producent. Pugh Rogefeldt var pionjären i att göra rock på svenska och många följde efter honom. Pughs liveplatta Ett steg tillfrån 1975 rankas fortfarande som en milstolpe i den svenska rockhistorien.

De som hade Pugh som förebild var John Holm och Ulf Lundell. Holm var en särling men fick ändå stor betydelse för framtida musiker som Per Gessle. Lundells debut Vargmånesläpptes 1975 och blev början till en fantastisk karriär. Artistlivet kom även att kombineras med en framgångsrik författarkarriär som 1976 fick sin start med den delvis självbiografiska Jack. Lundell fick leva med epitetet nationalpoet, detta gällde även Fred Åkerström och inte minst Cornelis Vreeswijks, vars mustiga blues och punkiga attityd blev nyskapande för hela vissångargenren. De blev otroligt folkkära som artister men ett hårt leverne satte stopp och de båda avled redan i tidig ålder, Åkerström vid 48 år och Vreeswijk 50. Inom samma genre bör även Björn J:son Lindh, Monica Törnell och Marie Bergman nämnas. Tio i topp lades ner sommaren 1974 och året efter var det Kvällstoppens tur. Kaj Kindvall som lett det sista Tio i topp skapade istället programmen Poporama och Discorama. Poporama presenterade precis som föregångaren en lista på de mest populära låtarna framröstade av lyssnarna själva och är i sin tur föregångare till dagens Tracks.

Idolmagasinen Tiffany och Poster var under 70-talet Sveriges i särklass ledande. Tonårsrummen dignade av affischer och bilder från dessa både tidningar på både nationella och internationella artister.

En av våra största nationella kelgrisar var Ted Gärdestad. Han slog igenom som 16-åring 1972 och första plattan Undringarspelades in där hela blivande Abba medverkade. Efter stora framgångar som ungdomsidol blev det några försök i Melodifestivalen där Ted 1979 slutligen stod som segrare med Satellit, som fick representera Sverige i finalen.

Även Eva Dahlgren, Tomas Ledin, Adolphson + Falk och Magnus Uggla deltog i Melodifestivalen detta stjärnspäckade år. För de tre förstnämnda blev det inte riktig fart på karriären förrän på 80-talet, Uggla däremot var redan veteran i musiksammanhang och hade släppt sitt första album 1975. Men det var inte förrän han sett the Clash på Gröna Lund som han fick inspiration att skriva låtar till det som skulle bli genombrottet Va ska man ta livet av sig för…1977. En platta som räknas som den första svenska punkplattan med bland annat hiten Varning på stan. Samma år kom punken på allvar till Sverige och precis som i England uppstod otaliga band runt om i landet. Ett av dessa var Ebba Grön från Rågsved. De kom att bli Sveriges största punkband med Joakim Thåström vid rodret. Första singeln spelades in under namnet Antirock. Inspelning och mixning tog tre timmar, omslaget tillverkade man själv och plattorna sålde man utanför Grönan innan the Clashs spelning där.

Andra punkband som ska nämnas är Rude Kids, KSMB, Grisen Skriker, Kriminella Gitarrer, the Pain, Problem samt Dag Vag som gick från punk till rockreggae i slutet av decenniet.

Rockreggae kan man även kalla Peps Blodsbands stil under 70-talet även om Peps själv har sina rötter i bluesen. 1975 plankade bandet Abba rakt av på omslaget till Hög standard. Men medan Abba satt i en limousin och drack champagne rörde det sig i Blodsbandets fall om ett trångt baksäte på en bil och en kopp termoskaffe. Andra som fick sina genombrott på 70-talet var Eldkvarn, Torsson, Landslaget, Rolf Wikström samt Kal P. Dal som sjöng rock på skånska så det bara rök om det. Decenniet blev dessutom en revival för både Jerry Williams och Lalla Hansson.

I 70-talets slutskede poppade det upp popgrupper som aldrig förr där Magnum Bonum, Factory, Secret Service med Ola Håkansson och Intermezzo med Orup var bland de populäraste. Även Gyllene Tider och Noice bildades i slutet av 70-talet men den stora berömmelsen kom inte förrän det blivit 80-tal.

Peter Kronström
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons