Nöje

Hisnande, blodigt filmäventyr

Rött blod mot vit snö, vampyrer i en liten norrländsk småstad, 32 talroller, biljakter, små barn, kaniner, hundar, specialeffekter, huggtänder, för en skåning ofattbar kyla, samt pyroteknik. Om man vill göra det lätt för sig som filmskapare ska man inte blanda ovanstående ingredienser.

Nöje
Han var mörkrädd som barn, är uppväxt i Ystad och Sövde, älskade Peter Jackson långt innan Sagan om ringen-trilogin, och har precis debuterat som långfilmsregissör med Sveriges första vampyrfilm Frostbiten. Allehanda-kulturen har mött Anders Banke.

– Jag har velat göra långfilm ända sedan vi startade vårt filmbolag för tio år sedan, det har alltid varit målet. Som barn spelade jag in Super 8-filmer, min första var en riddarhistoria. Jag är fortfarande 14 och ett halvt inombords, och tänker fortsätta med det, säger Banke som är utbildad vid Filmhögskolan i Moskva och tidigare gjort reklamfilm, musikvideos och en dokumentär om Tolkienillustratören John Howe.



Att det blev just Moskva beror på en språkresa. En vän visade runt honom på skolan och Banke frågade hur man bar sig åt för att söka. Han åkte hem, jobbade på reklambyrå, och kom in på en 4,5 år lång utbildning vid Filmhögskolan VGIK i Moskva. Han hade grunden i ryska, och råkar lyckligtvis ha språksinne.

– Film är väldigt stort i Ryssland och världens äldsta film-skola finns där. Jag har fortfarande gott om ryska kontakter, min fru kommer från Moskva, och jag gör nästan uteslutande reklamfilmer riktade mot den ryska marknaden. Som skånebaserad är det enklare att jobba mot Ryssland än mot Stockholm, fascinerande men sant.



När det handlar om Frostbiten berättar han att favoriterna i genren är Polanskis Vampyrernas natt, John Landis En amerikansk vampyr i London, Kathryn Bigelows Near Dark och Joel Schumachers Lost Boys. Och som sagt, Peter Jackson.

– Jag blev väldigt inspirerad av hans Bad Taste när jag såg den för 15 år sedan. En kille från Nya Zeeland, ett pyttelitet land på andra sidan klotet, som visade att det går att göra film på inga pengar alls, utanför systemet. En annan inspirationskälla är Mats Helge Olsson med sin Ninja Mission.

Banke och kollegan Magnus Paulsson i egna bolaget Solid Entertainment har kämpat med att få göra Frostbiten ända sedan 1999 då Daniel Ojanlatvas första manusförslag damp ner. Fast när de väl fick pengar gick allt väldigt fort.

– 2003 gjorde vi en andra ansökan till EU:s Mediaplus – två månaders heltidssysselsättning – och fick ett positivt svar. Gar-vade medproducenten Göran Lindström (Så som i himmelen, Göta Kanal) kontaktades, han hade aldrig gjort vampyrfilm, och sa ja. Vi skickade manus till Svenska Filminstitutet, och till vår förvåning ringde långfilmskonsulent Marianne Ahrne efter två veckor. Jag tänkte, det här måste vara en ny giv – nu ringer de och är artiga och tackar nej, men hon ville träffa oss. Och sen var det igång. Totalbudgeten slutade på 21 miljoner, berättar producenten Magnus Paulson.

– Vi var lite naiva, i efterhand fattar vi inte hur vi lyckades för de pengarna. Det krävdes okunskap, mod och magi. När vi började spela in var distributionen inte spikad än. Vi letade som galna efter en svensk distributör, men fick svaret att de inte vågade eftersom de inte kunde ta fram kalkylerna för en svensk vampyrfilm. Alla svenska tackade nej, fortsätter han.

Då ringde amerikanska Paramount, tittade i 20 minuter – en och en halv timme senare hade Frostbiten en deal med dem. Nu står Solid Entertainment för biografdistributionen tillsammans med SF Bio medan Paramount tar hand om video/DVD-marknaden.

Anders Banke visste tidigt att han ville ha Petra Nielsen i rollen som Annika, läkaren som flyttar norrut med sin tonårsdotter för att få arbeta med en beundrad genetikprofessor.

– Jag är förvånad över att hon inte får sin första filmroll förrän nu. Jag såg henne som tv-polis innan jag for till Moskva, och när jag kom hem hade jag ingen aning om att hon var musikalartist. Vissa sa – Så du vill alltså göra en vampyrmusikal? Nej, nej! I övrigt är filmen en ensembleproduktion, med många tonåringar.

– Jag har alltid varit helt begeistrad i skräckfilm. De ringde och frågade men jag ville läsa manus innan jag sa ja. Och då föll många saker på plats. Det var kul att få göra något helt annat, med smink och huggtänder tre timmar i förväg. Men ruggigt att spela in i sjukhuskulvertrarna i Kalix. Man går förbi likrummet och det är på riktigt, det ligger blod på golvet och det är inte låtsasblod, berättar Petra Nielsen.



Manusförfattaren kommer från Norrbotten, filmen utspelar sig i Kalix och Frostbiten fick pengar från Film i Nord. Samtidigt gjordes alla interiörer i Ystad stu-dios. Vilket ledde till att man orginellt nog fick finansiellt stöd både från den nordligaste och den sydligaste filmfonden.

– Att filma i snö gör allt väldigt komplicerat, och vi kämpade ofta mot klockan. Vi fick bra gensvar från Kalix kommun. Ingenting var omöjligt, människor var glada och entusiastiska. Inspelningen startade i mars 2005, vi filmade i Norrbotten till mitten av april och fortsatte sen ner till Ystad.

En fjärdedel av budget gick till specialeffekter och stunts, och Solid Entertainments vände sig till Fido Film i Stockholm.

– När man gör en sån här film måste vampyrerna och effekterna vara bra, annars blir det löjligt. Vi ville inte ha några datoranimerade monster, och det klarade Fido. De satte ribban högt, ett lyft för hela projektet. Vi tog också in ryska Ulitka Post för effekter som inte syns, till exempel lustiga åkningar. De gick även in med pengar – när gjorde ett ryskt bolag det i en svensk spelfilm senast? Intresset för skräckfilm där är stort, Nattens väktare, Rysslands första vampyrfilm kom häromåret och gick jättebra, säger Banke.

Överhuvudtaget verkar vampyrfilmer ligga i tiden. Filmatiseringen av John Ajvide Lindqvists bok Låt den rätte komma in ska regisseras av Daniel Alfredson – det var en ren slump att Frostbiten kom först – och ett norskt projekt är också på gång.

Frostbiten har premiär den 24 februari.



Caroline Alesmark



Fakta / Anders Banke

Född i Ystad 1969. Utbildad vid Filmhögskolan VGIK i Moskva.

Regi: Frostbiten, The Burglar, Förberedelser, En älskvärd värld

Gift med Natasha Banke, kommissionär vid Oresund Film Comission.



Fakta / Frostbiten

I rollerna: Petra Nielsen, Carl-Åke Eriksson, Grete Havnesköld, Jonas Karlström, Per Löfberg, Emma T. Åberg, Måns Nathanaelson, Mikael Tornving m fl.

Specialeffekter: Fido Film i Stockholm, Ulitka Post i Moskva. Inklusive över 120 liter blodsubstitut.

Musik: kompositör danske Anthony Lledo, inspelad av 78-mannaorkestern Slovak National Symphony Orchestra i Bratislava.

Inspelningsplats: Kalix och Ystad våren 2005.



FILM GÖTEBORG