Nöje

Högtflygande fars med romans

Nöje Artikeln publicerades

Det är aldrig fel att ha högtflygande planer. Men att som framgångsrike arkitekten Bernard (Ulf Brunnberg) ha ett "harem i businessklass" med tre konkurrerande flygvärdinnor i franska kultfarsen Boeing Boeing är väl kanske ändå att ta i.

Hans bekymmerslösa schema av ankomster till Parishemmet från de tre luftburna skönheterna löper planenligt iden strukturerade principen -en däruppe, en därnere och en stand-by. Ingen av dem känner till varandras existens, och det gör inte heller Bernards besökande ungdomsvän från landet, Robert (Fredrik Dolk).

I allafall inte förrän den dag då en ny turbomaskin, en Boeing 707, sätts in och omkullkastar alla flygtider. Detta totala haveri drabbar inte bara dem utan även Benards knarrigt cyniska husa (Eva Rydberg). Även hon schemalagd med att laga nationella rätter enligt tidtabellerna. Det brukar bli pannkakor med lönnsirap till Gloria, American Airlines (Birgitta Johansson), Saltimbocca till Gabriella, Al-Italia (Karin Bergquist)och sauerkraut med wienerkorv till Gretchen, Lufthansa (Renée Jonsson).

Den franske filosofen Henri Bergson ansåg att vi skrattar när det naturliga flödet i livet avbryts av något mekaniskt som liksom tar oss på sängen. Han skulle älska Brunnberg och Dolk i deras eskalerande förvirrande undanflykter och lögner när de tre flygvärdinnorna anländer lite hipp somhappoch intar "sina"rum i Parislägenheten.

För att farskarusellen ska gå på högsta varv behövs en härligt personkemisk tjejtrio som väl matchar de skilda nationellt emotionella särdragen. Det har man på Nöjesteatern, i Jan Hertz drivna farsregi, även om de tenderar att bli förutfattade karikatyrer som Birgitta Johanssons USA-våp.

Inte minst Karin Bergquist har lätt för ett eldfängt Sophia Lorensk-temperament och Renée Jonsson kan sin drottning Silvia-brytning i auktoritär tyskhet. Men ändå så fragil att hon faller för veke Roberts cockerspanielögon i en oväntad kyss.

Däremot håller Eva Rydberg en nedtonad markering, men hennes festliga punchlines landar ändå rätt på skrattnervernas beröringspunkter. Inte så olik sin amerikanska rollkollega Thelma Ritter från filminspelningen av farsen 1965 med Tony Curtis och Jerry Lewis.

Tiden nästan bara flyger iväg i detta ymniga dörrspring med allt värre förvecklande lögner.

Så det är bara att lossa "bromsklossarna", checka in till denna luftiga skrattfars när "Love is i the air" som ensemblen så berättigat finalsjunger.