Adde Malmberg vill göra farsen mindre "mossig"
Många är svenskarna som på ett eller annat sätt har varit eller är aktiva inom föreningslivet, kanske pliktskyldigt motvilligt, i allt från bostadsrättsföreningar till ungdomslag inom idrotten. Det är ett ämne som är centralt i Adde Malmbergs fars "Man får väl ställa upp", som har urpremiär på Riksteatern den 25 november.
– Jag tycker att föreningslivet är en stor del av vårt svenska kulturarv, kanske till och med grundbulten inom den svenska demokratin. Stora ord, men så är det ju i någon mån, säger Malmberg.
"En föråldrad genre"
Med "Man får väl ställa upp" vill han fräscha upp en genre som han själv anser har fastnat i gamla vanor.
– Det här är en nyskriven fars, vilket ju i sig är relativt unikt. Det är ju en föråldrad genre, där de som spelas i landet, enligt mig, tenderar att vara rätt mossiga och dammiga. Inte minst i förhållandet mellan män och kvinnor och så vidare. Jag har gjort ett försök att göra en modern fars, säger han.
"Man får väl ställa upp" utspelas på en bygdegård i ett litet samhälle, där medlemmar i alla möjliga föreningar samlas regelbundet. Allt är frid och fröjd, tills en representant från Hembygdsföreningarnas riksförbund dyker upp.
– Farsen är komisk, men berör samtidigt den sorg många på landsbygden kan känna när allt flyttar till städerna. Tomheten som uppstår när affären och vårdcentralen lägger ned. Lokala föreningar gör allt för att rädda det som finns kvar. Kanske fifflas det med pengar, säger Malmberg.
Adde Malmberg, som både har skrivit och regisserat, har tagit vara på sina egna erfarenheter från decennier av turnerande som ståuppkomiker, inte sällan på just bygdegårdar. Han tror att igenkänningsfaktorn är hög hos de flesta.
– Oavsett var i landet man bor så ska man kunna känna att det är så där det är i orten som ligger fem mil utanför stan. Och alla som någon gång varit med i en förening, vilket ju torde vara majoriteten av befolkningen, kan förhoppningsvis relatera, säger Malmberg.