Blomma i eldiga färger för utsatta barn
Majblomman har sedan starten 1907 sålts till förmån för att motverka barnfattigdomen.
– Ekonomisk utsatthet är lika farligt som en brand om den får fortgå, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve
Det är hon som drar paralleller mellan blommans färger och den heta frågan. Tolvåriga Elin Eisele som designat årets majblomma hade inga speciella tankar när hon valde färgerna orange, röd och rosa.
– Jag tänkte mest på att de var fina och stack ut på ett fint sätt, säger hon.
Hennes blomma valdes ut bland över 30 000 förslag och snart kommer den att sitta på tusentals jackor och kappor i hela landet.
– Det kommer att kännas jättekonstigt. Att folk har på sig något som jag har gjort.
Elin Eisele har själv sålt majblommor och tyckte att det var jätteroligt. Att så många barn är engagerade har bidragit till att majblomman blivit så etablerad och behållit sin popularitet, tror Tove Lindahl Greve.
– Barn vill göra bra saker för samhället och när man engagerat sig så tidigt är det något som består.
Affischen för årets majblomma har designats av 14-årige Joel Peries.
Majblommorna börjar säljas den 23 april.