Annons

En bit klar – här är Northvolts hela pussel

Rätt tajmning men tekniken kan vara överspelad om några år, varnar forskaren Martin Sköld vid KTH.
När alla pengarna är på plats för Northvolts batterifabrik finns många utmaningar kvar – råvaruförsörjning, personalbehov och stora starka konkurrenter.
Ekonomi • Publicerad 13 juni 2019
Northvolts vd Peter Carlsson har fortsatt många utmaningar att handskas med.
Northvolts vd Peter Carlsson har fortsatt många utmaningar att handskas med.Foto: Tove Eriksson /TT

Drygt två år efter att planerna lanserades av förre Tesla-medarbetaren Peter Carlsson, är finansieringen nu helt på plats för den första jättelika fabriken i Skellefteå. Markberedningen, lika stor som 100 fotbollsplaner, är i gång. Och efter sommaren startar fabriksbygget. 2021 ska de första batterierna levereras, är planen.

Oväntat fort har det gått. Från början kändes hela projektet väldigt djärvt, säger Martin Sköld som forskar på fordonsindustrin. Och nu när pengabiten fallit på plats så ser han bra förutsättningar för att ändå lyckas. Efterfrågan på batterier är större än utbudet.

Annons

– Tajmningen är bra och rätt, säger Martin Sköld.

Osäkert hur länge

Men han höjer ett varningens finger för teknikens överlevnad. Elektrifieringen av transporter är nog här för att stanna, men frågan är i vilken form. Elbilen är fortsatt i sin linda.

– Det är osäkert hur länge litiumjontekniken kommer att leva, säger Martin Sköld.

En annan utmaning är försörjningskedjor av de råvaror som ingår i batterierna, i flera fall sällsynta metaller som inte finns i någon produktion i Sverige. Men vd och grundaren Peter Carlsson säger sig ha säkrat upp dessa.

– Och det pågår diskussioner med nyckelleverantörer att etablera sig i närheten av vår fabrik, säger Peter Carlsson.

Drakar och styrkor

Det saknas inte heller konkurrenter, betydligt större spelare än Northvolt, bland dem drakar som koreanska Samsung och LG, japanska företag och kinesiska Catl, varav flera har batterifabriker på gång i Europa.

Peter Carlsson pekar förstås på Northvolts styrkor i den tävlingen, som ännu bara har börjat: En stark värdegrund, nyckelspelare som Volkswagen och BMW som kunder och delägare, och en forskningsanläggning i Västerås som kan ägna sig åt produktutveckling.

– Den som har förmågan att snabbast accelerera kommer att vinna, säger Carlsson som, förutom den första fasen i Skellefteå, hoppas ha i gång ytterligare en fabrik i Skellefteå 2024 och en tillsammans med VW i Tyskland om ett antal år.

Olle Lindström/TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons