Annons

Adidas förlorar varumärkesstrid

Ekonomi • Publicerad 19 juni 2019
EU-domstolen dömer ut tyska Adidas tre ränder som varumärke.
EU-domstolen dömer ut tyska Adidas tre ränder som varumärke.Foto: Matthias Schrader

EU-domstolen dömer ut enbart tre ränder som varumärke med motiveringen att det saknar särprägel och kan förväxlas med produkter från andra företag.

Därmed stöttar domstolen EU:s immaterialrättsmyndighets (Euipo) beslut från 2016 att riva upp ett tidigare godkännande av tyska Adidas utökade varumärkesskydd.

Annons

Adidas har varumärkesskydd för sin logga med tre lutande ränder men har försökt att utöka det för "tre på produkten förekommande parallella ränder med lika långt mellanrum mellan varandra".

Adidas registrerade det utökade varumärket för skor, kläder och mössor 2014.

Fallet aktualiserades i fjol då EU-domstolen förklarade belgiska skotillverkaren Shoe Branding Europes varumärke ogiltigt. Varumärket som bestod av två parallella ränder ansågs för likt Adidas märke.

Enligt en talesperson för Adidas hindrar beslutet inte företaget från att fortsätta att använda designen för produkter med tre parallella ränder.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons