Annons

Förintelsens överlevare som starka förebilder

Redan i skolan visste Sanna Sjöswärd att hon ville lyfta fram orättvisor. Nu porträtterar hon Förintelsens överlevare och återger även deras berättelser i utställningen "Fading stories – pass them on" på Fotografiska i Stockholm.
Fotografi • Publicerad 26 augusti 2019
Bela Czitron, född 17 oktober 1925 i Miercurea Niras, Rumänien. Pressbild.
Bela Czitron, född 17 oktober 1925 i Miercurea Niras, Rumänien. Pressbild.Foto: Sanna Sjöswärd

De medverkande är mellan 83 och 95 år och vissa har numera svårt att förflytta sig. I nästan tre år har Sanna Sjöswärd av och till byggt upp en fotostudio i sitt eget vardagsrum eller hemma hos de överlevande då det behövts. Varje fotosession har också föregåtts av intervjuer som är inkluderade i utställningen.

– Många av de överlevande förlorade precis allt. Men de står upp och de är starka förebilder för oss andra. De har inspirerat mig att göra detta, säger Sanna Sjöswärd som har känt sig mer levande i detta än i något av sina tidigare projekt, berättar hon.

Annons

– De vågar dela med sig av rädsla, smärta, drömmar och de här traumatiska berättelserna – samtidigt är de medmänniskor. De är väldigt starka. De har en inre kompass och styrka att stå upp för vad som rätt och de har lärt mig så mycket.

På skolgården

I bagaget hade hon sin egen upplevelse av utanförskap och rasism från barndomen. Sanna Sjöswärd är adopterad, ursprungligen från Iran, och fick själv känna på rasismen redan på skolgården. När hennes pappa försökte tala med de andra föräldrarna fick han inget gensvar.

– Jag upplevde att det fanns en passivitet i 80-talets Sverige och det var väldigt mycket sådant jag också fick höra när jag började intervjua de överlevande från Förintelsen. Människor visste, men de gjorde ingenting.

Sanna Sjöswärd har skrivit den självbiografiska boken "Min mamma är en persisk prinsessa". Som fotograf har hon jobbat mycket med porträtt och dokumentärt foto. Med de överlevande pratade hon om livet före, under och efter Förintelsen.

Intervjuerna var en förutsättning för fotosessionerna. Bland dem som hon har träffat finns Livia Fränkel och Emerich Roth som har varit ute skolorna och föreläst men också överlevande som aldrig tidigare berättat om vad de har varit med om. Men nu gjorde de det. Vissa tyckte det var jobbigt eller som att gå till en psykolog.

– Samtalet och intervjuerna bär upp fotograferandet. Jag har byggt upp förtroende och tillit, en del var oerhört skeptiska till mig från början, det var väldigt känsligt. Allting i deras historia finns i kroppen, när de står i studion har alla lager tagits bort.

Självklart i färg

Modefotografen Mikael Jansson, vars bilder av överlevande tidigare i år ställdes ut på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, fotograferade i svartvitt. För Sanna Sjöswärd var det självklart att porträttera i färg.

– Det är inget konstigt, jag ser världen i färg. Jag har sett det här projektet i färg. För mig handlar fotografi om att hitta till den absolut innersta kärnan och vara öppen med det som man känner, även om det kan vara jobbigt och svårt. Det behöver vara autentiskt och äkta.

"Fading stories – pass them on" visas på Fotografiska i Stockholm 27 augusti till 20 oktober.

Erika Josefsson/TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons