Annons

Kardashian-kläder skaver i Japan

Nöje • Publicerad 26 juni 2019
Kim Kardashian West har döpt sitt senaste klädmärke till Kimono, vilket väckt blandade reaktioner i Japan. Arkivbild.
Kim Kardashian West har döpt sitt senaste klädmärke till Kimono, vilket väckt blandade reaktioner i Japan. Arkivbild.Foto: Evan Agostini/AP/TT

Kim Kardashian West har skapat ett nytt underklädesmärke, Kimono, vilket rört upp känslor i Japan.

När realitystjärnan lanserade den nya klädkollektionen med så kallad "shapewear" på Instagram och Twitter, var det flera japaner som kritiserade henne både för kulturell appropriering och för att inte respektera landets traditionella klädesplagg med samma namn. Allt under hashtag #KimOhNo.

Annons

"Hon har besökt Japan så många gånger. Jag är chockad. Hon visar ingen respekt", skriver en Twitteranvändare enligt AFP.

"Jag gillar Kim Kardashian, men snälla välj ett annat namn än kimono om det är underkläder", twittrar en annan.

Alla är dock inte negativt inställda till stjärnans namnval och hävdade att det kanske kan öka kimonons popularitet i Japan, där den traditionella klädedräkten nu vanligen används enbart vid högtidliga tillfällen.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons