Annons

Många tar flygförseningar till domstol

Allt fler kräver kompensation från flygbolag via domstol. Tingsrätten är överhopad med flygmål.
Resor • Publicerad 13 november 2019
Antalet ärenden som rör kompensation från flygbolag växer lavinartat hos tingsrätten. Arkivbild.
Antalet ärenden som rör kompensation från flygbolag växer lavinartat hos tingsrätten. Arkivbild.Foto: Johan Nilsson/TT

Hittills i år har över 3 500 ärenden som gäller kompensation från flygbolag för försenade och inställda flyg inkommit till Attunda tingsrätt i Sollentuna kommun. Det är drygt 1 500 fler än under hela förra året och då har vårens pilotstrejk på SAS ännu inte berört tingsrätterna i någon större utsträckning.

– Vi har sett en stadig ökning av de här målen och de är nu på en nivå att de utgör en tredjedel av den totala målstocken på tingsrätten, säger Johan Nordin.

EU-regler

Annons

Mål som rör Arlanda hamnar hos Attunda tingsrätt, därav den stora mängden just där, men enligt Johan Nordin pekar utvecklingen i samma riktning även på andra tingsrätter med en närliggande större flygplats.

Enligt EU:s regelverk har alla som drabbas av försenade eller inställda flyg rätt till kompensation enligt en standardiserad modell. I de allra flesta fallen som når domstolen rör det sig om ärenden där resenären har rätt och där flygbolaget medger det när ärendet väl hamnat hos tingsrätten.

En kombination av att det kan finnas incitament för flygbolagen att inte omedelbart medge betalningsskyldighet samt incitament för resenären att låta någon annan driva ärendet kan vara faktorer som ligger bakom utvecklingen, enligt Johan Nordin. En stor mängd ärenden drivs av företag som har som affärsidé att driva passagerares fordringar alternativt köpa sådana fordringar.

Slukar resurser

När det rör sig om så kallade extraordinära händelser, utom flygbolagets kontroll, kan flygbolaget få rätt. Men av de mål som når tingsrätten är det endast en liten del där flygbolagen når framgång.

– Jag uppskattar att det rör sig om någon promille, säger Johan Nordin.

Flygmålen slukar mycket av tingsrättens resurser och tar resurser från andra mål. Domstolen har tillsatt en arbetsgrupp för att systematisera hanteringen av dessa mål.

– Vi ska avgöra så fort vi kan men vi kan helt enkelt inte prioritera dem i den utsträckning vi önskar, säger Johan Nordin, som uppskattar att snitthandläggningstiden för ett flygmål är cirka sju månader.

Helena Wande/TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons