Annons

Onlinehandel pressar Ikea

Ekonomi • Publicerad 8 november 2019
Flaggor framför Ikea Barkarby. Arkivbild.
Flaggor framför Ikea Barkarby. Arkivbild.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Investeringskostnader kombinerat med kostnader för onlinehandel pressade marginalerna för Inter Ikea som äger Ikea-varumärket och även utvecklar Ikeas sortiment.

Helårsvinsten för det brutna räkenskapsåret 2018–19 ökade med fem procent till motsvarande 19 miljarder kronor. Försäljningen i samtliga varuhus och för näthandeln låg på 41,3 miljarder euro, cirka 440 miljarder kronor. Detta samtidigt som bland annat bolagets bruttomarginal sjönk från 18,8 till 18,0 procent.

Kostnader för logistiklösningar i samband med onlinehandel har enligt bolagets finanschef Martin van Dam ökat "väsentligt".

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons