Annons
Nyheter

Över 15 000 svenska vägkurvor är felutformade

Tusentals kurvor på svenska landsvägar är utformade på ett sätt som gör det svårt att hålla bilen på vägen, trots att man följer hastighetsbegränsningen. Det visar en kartläggning som SVT Nyheter har gjort.
Trafik • Publicerad 26 september 2019
Tusentals kurvor på landsvägar i Sverige är felutformade, enligt SVT:s granskning. Arkivbild.
Tusentals kurvor på landsvägar i Sverige är felutformade, enligt SVT:s granskning. Arkivbild.Foto: Johan Nilsson/TT

15 844 kurvor på landsvägar i Sverige når inte upp till rekommendationerna som gäller för vägar som byggs i dag, enligt SVT:s granskning.

I kartläggningen har SVT tittat på vägkurvor längs vägar med tillåtna hastigheter på minst 70 kilometer i timmen, som saknar mitträcken och där fem eller fler olyckor har skett under de senaste fem åren.

Annons

En av kurvorna som har analyserats är den i Masugnsbyn utanför Kiruna där sex personer dog i en frontalkrock i januari i år. Enligt en utredning från Sveriges åkeriföretag är kurvan så skarp och lutar så mycket i sidled att det är svårt att hålla kvar bilen på vägen om man kör i 90 kilometer i timmen, som var den hastighetsbegränsning som gällde i kurvan vid olyckstillfället.

Kurvan är felutformad och hastigheten borde ha legat på 60 kilometer i timmen, enligt utredningen.

Enligt Trafikverket, som ansvarar för vägarnas säkerhet, är frågan inte prioriterad.

– Skulle vi bygga dem i dag så skulle de inte se ut på det sättet. Men poängen är ändå den, att i relation mot alla andra säkerhetsutmaningar vi har så är inte den högst prioriterad, säger Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket, till SVT.

Fakta

Vägtrafikolyckor

324 personer dog i vägtrafikolyckor i Sverige under 2018.

Vid 75 av dödsfallen rörde det sig om mötesolyckor, det vill säga en kollision mellan två mötande motorfordon, och i två av fallen rörde det sig om omkörningsolyckor.

61 av de som dog i mötes- och omkörningsolyckor var inblandade i olyckor på statliga vägar där hastighetsbegränsningen var mellan 70 och 90 kilometer i timmen.

Källa: Transportstyrelsen

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons