Över 15 000 svenska vägkurvor är felutformade
15 844 kurvor på landsvägar i Sverige når inte upp till rekommendationerna som gäller för vägar som byggs i dag, enligt SVT:s granskning.
I kartläggningen har SVT tittat på vägkurvor längs vägar med tillåtna hastigheter på minst 70 kilometer i timmen, som saknar mitträcken och där fem eller fler olyckor har skett under de senaste fem åren.
En av kurvorna som har analyserats är den i Masugnsbyn utanför Kiruna där sex personer dog i en frontalkrock i januari i år. Enligt en utredning från Sveriges åkeriföretag är kurvan så skarp och lutar så mycket i sidled att det är svårt att hålla kvar bilen på vägen om man kör i 90 kilometer i timmen, som var den hastighetsbegränsning som gällde i kurvan vid olyckstillfället.
Kurvan är felutformad och hastigheten borde ha legat på 60 kilometer i timmen, enligt utredningen.
Enligt Trafikverket, som ansvarar för vägarnas säkerhet, är frågan inte prioriterad.
– Skulle vi bygga dem i dag så skulle de inte se ut på det sättet. Men poängen är ändå den, att i relation mot alla andra säkerhetsutmaningar vi har så är inte den högst prioriterad, säger Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket, till SVT.
Vägtrafikolyckor
324 personer dog i vägtrafikolyckor i Sverige under 2018.
Vid 75 av dödsfallen rörde det sig om mötesolyckor, det vill säga en kollision mellan två mötande motorfordon, och i två av fallen rörde det sig om omkörningsolyckor.
61 av de som dog i mötes- och omkörningsolyckor var inblandade i olyckor på statliga vägar där hastighetsbegränsningen var mellan 70 och 90 kilometer i timmen.
Källa: Transportstyrelsen