Annons
Nyheter

Rekordförsäljning av alkoholfri öl

Aldrig tidigare har så många liter alkoholfri öl strömmat ner i svenskarnas strupar. Nu är nästan var tionde öl som säljs i handeln fri från alkohol – och det är unga människor i storstäderna som är de största konsumenterna.
Dryck • Publicerad 10 november 2018
Alkoholfri öl fortsätter att skörda framgångar i Sverige. Arkivbild.
Alkoholfri öl fortsätter att skörda framgångar i Sverige. Arkivbild.Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Drygt 11 miljoner alkoholfri öl såldes i handeln, på restauranger och Systembolaget under årets första nio månader, enligt uppgifter från bryggerijätten Carlsberg och analysföretaget Nielsen. Siffrorna visar den totala försäljningen för alla ölmärken.

Försäljningen under januari-september 2018 ska jämföras med knappt åtta miljoner liter under samma period i fjol, och är dessutom större än för helåret 2017.

Annons

– Ökningen har varit ganska stor under de senaste åren. Jag tror att det ökande intresset för öl samverkar med hälsotrenden och en vilja att göra mer medvetna val, säger Karin Atterfors, marknadschef på Carlsberg Sverige.

Egentligen är termen alkoholfritt en sanning med modifikation eftersom ölen många gånger innehåller 0,5 procents alkohol, men räknas ändå som alkoholfri av både handeln och Systembolaget på grund av den låga alkoholhalten. Ett talande exempel är att Livsmedelsverket inte avråder gravida från att dricka öl med högsta procentsats 0,5, så länge konsumtionen är måttlig.

Karin Atterfors förklarar att den alkoholfria ölen konsumeras i alla åldrar och grupper. Dess trognaste supportrar finns bland unga människor i de större städerna, och drycken är även mer populär bland kvinnor. Alkoholfri öl konkurrerar i första hand med lättöl och folköl.

– Lättölen dricks av tradition främst av en äldre målgrupp som tidigare köpte den på rödback, samtidigt som den alkoholfria ölen dricks av en yngre målgrupp. Det är en typ av skifte på marknaden, vi ser snarare den alkoholfria ölens tillväxt som ett bidrag till ölkategorin än ett hot mot ölmarknaden, säger hon.

Marianne Wallberg, vd för dryckesmässan Stockholm Beer & Whisky Festival, tror att uppgången kommer att fortsätta, och att utvecklingen har hållits tillbaka av att den alkoholfria ölen är dyrare än lättölen.

– Det är lite dyrare och svårare att brygga god, alkoholfri öl, eftersom man måste avbryta processen eller ta bort alkoholen i efterhand. Alkoholen är en smakbärare, så man måste hitta andra smakbärare. Under de senaste åren har den alkoholfria ölen blivit lika bra som starkölen, men vi behöver lära fler konsumenter hur bra den är, säger Wallberg.

Erik Paulsson Rönnbäck/TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons