Rydsgård

”Reklamen skapar våra behov”

Rydsgård
Foto:

Rydsgårdsbon Jörgen Reiman Ehle arbetar som art director, AD, med bas i Ystad. I den rollen har han bland annat tagit fram reklamkampanjer för stora bil- och kosmetikaföretag. YA undrade hur han får människor att köpa produkter som de kanske inte från början insåg att de behövde.

Artikeln publicerades 27 januari 2012.

– Inom kosmetiken handlar det ju mycket om utseende och en känsla av vad man vill bli. Det gäller att skapa en känsla som innebär att produkten hjälper dig att uppnå det du vill och därmed nå en tillfredsställelse, säger han.

Jörgen Reiman Ehle ställer just nu ut ett axblock av sitt arbete på biblioteket i Skurup. Reiman Ehle presenterar sitt arbete från ax till limpa. Utställningen hänger fram till den 5 februari och kommunens skolklasser har bjudits in för att ta del av utställningen.

Snyggare och lyckligare

I alla de köp- och reklambudskap som pumpas ut i radio, tv och tidningar är den genomgående principen att livet blir mycket bättre ”om du köper den här produkten”. Du blir snyggare, framgångsrikare eller lyckligare med hjälp av just den aktuella varan.

– Jag har jobbat mycket med kosmetik och med utseende. Det bygger på ett behov man har. Det är inte alltid man vet om att man har just det behovet, säger han.

Han nämner exemplet om kosmetikaföretaget som tog sig in på den ryska marknaden. Från att ryska konsumenter varit van vid att ha en färg på ögonskuggan och en annan på läppstiftet hade de helt plötsligt en uppsjö av färgalternativ att välja mellan.

En helt ny värld

– I kombination med att man erbjöd kvinnorna att sälja produkterna öppnades en helt ny värld. Plötsligt kunde de bli sina egna och försörja familjen, plus att det var produkter som det egentligen fanns ett stort behov av, säger han.

Samtidigt uttrycker han sitt ogillande över den tv-reklam som riktar sig till små barn. Här, menar han, gäller det att tidigt skapa förutsättningar för barnen att kunna genomskåda reklamen.

Han konstaterar också att den slutprodukten han presenterar för företaget endast är en mycket liten del av alla de skisser, bilder och möten som föregått den färdiga kampanjen.

I utställningen återfinns exempel på kampanjer för bland andra Oriflame, Honda och Trädgårdstjänst.